Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
#236858
bilgalen skrev:Går det alltså att "gasa runt" en Volvo awd? Alltså så mycket ställ att bilen går runt och man även kan hålla den så med gasen?
Stillastående, fullt rattutslag, gas= Donuts :)
Det är just det jag menar. Mina tidigare bilar ville gärna gå rakt fram över framhjulen.
Likadant in i kurvor, gas och bilen ställer upp så fint direkt.
Många här har ju menat att det inte fungerar riktigt med haldex i sin nuvarande gen, men exakt hur de menar vet jag inte. Kanske är deras påståenden inte alltid byggda på erfarenhet utan mer av lusläsning av broschyrer.
Jag tyckte min V70N var väldigt väl avstämd och neutral i uppträdandet. Inte som en Audi som hasar över framhjulen eller som en BMW som är lätt i baken.
Precis samma känns XC70:an :)
av Amli
#236929
Visst går det att spinna runt i cirklar från stillastående med en XC70 men det är ju ungefär lika spännande som att göra ringar med en moppe... ;-//
Att stänga av helt och få uppställ i fart och hålla med gasen går däremot INTE med Volvo. Har du en öppen yta eller lång kurva du vill få uppställ i och parera med gasen slår antisladden på hårt och abrubt.

Vilket förövrigt är väldigt synd. Jag var och testade 9-3 XWD som har samma system skillnaden är bara att antisladden är helt avstängd och där gick det väldigt bra att ligga med brett ställ :P
Användarvisningsbild
av kave
#236960
Amli skrev: Att stänga av helt och få uppställ i fart och hålla med gasen går däremot INTE med Volvo. Har du en öppen yta eller lång kurva du vill få uppställ i och parera med gasen slår antisladden på hårt och abrubt.

Vilket förövrigt är väldigt synd. Jag var och testade 9-3 XWD som har samma system skillnaden är bara att antisladden är helt avstängd och där gick det väldigt bra att ligga med brett ställ
Då får du läsa mitt inlägg igen för du har missuppfattat alltihop.
Saab 9-3 XWD har föv INTE samma system.
av bilgalen
#236978
kave skrev:Saab 9-3 XWD har föv INTE samma system.
Saab 9-3 xwd har ju haldex gen 4, alltså samma som i Volvo XC60 och Vw Tiguan. Sen har ju även Saab den så kallade eLSD (elektronisk diff) som ytterligare ska fördela kraften bättre mellan bakhjulen. Men denna är endast standard på Turbo X. De andra Aeron och 2.0T xwd får man betala 4900kr om man vill ha eLsd.
av Amli
#237015
kave skrev:
Amli skrev: Att stänga av helt och få uppställ i fart och hålla med gasen går däremot INTE med Volvo. Har du en öppen yta eller lång kurva du vill få uppställ i och parera med gasen slår antisladden på hårt och abrubt.

Vilket förövrigt är väldigt synd. Jag var och testade 9-3 XWD som har samma system skillnaden är bara att antisladden är helt avstängd och där gick det väldigt bra att ligga med brett ställ
Då får du läsa mitt inlägg igen för du har missuppfattat alltihop.
Saab 9-3 XWD har föv INTE samma system.
Jag har läst det igen och förstår förmodligen inte vad du menar. Du får gärna klargöra det jag missuppfattat.
Saab 9-3 HAR, som bilgalen redan konstaterat, även den Haldex gen 4. Modellen jag körde var 2.0T XWD utan eLsd. Möjligt att det är kaliberat olika men det är samma system.
Användarvisningsbild
av kave
#237073
Amli skrev: Att stänga av helt och få uppställ i fart och hålla med gasen går däremot INTE med Volvo. Har du en öppen yta eller lång kurva du vill få uppställ i och parera med gasen slår antisladden på hårt och abrubt.
--
Jag har läst det igen och förstår förmodligen inte vad du menar. Du får gärna klargöra det jag missuppfattat.
Saab 9-3 HAR, som bilgalen redan konstaterat, även den Haldex gen 4. Modellen jag körde var 2.0T XWD utan eLsd. Möjligt att det är kaliberat olika men det är samma system.
Ok, jag skriver alltså att med DSTC avstängt så går det utmärkt att hålla bilen i sladd i kurvor med uthängd bakända, tom bättre än mina gamla 4WD bilar. Vad i detta förstår du inte?
Som du själv konstaterar har 9-3 Haldex 4, något som XC70 INTE har.

XC90: Exakt, det är så det fungerar. Om du läser mina inlägg ovan så kan du se hur du helt stänger av DSTC istället för att bara reducera antislir något.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#237093
kave skrev:XC90: Exakt, det är så det fungerar. Om du läser mina inlägg ovan så kan du se hur du helt stänger av DSTC istället för att bara reducera antislir något.
Det låter jag bli! :wink: Nån gång kanske man "provar väglaget" lite på en stor snö/isbelagd asfaltplan. Men sen får det vara nog. Känns fel att "leka" men en så dyr bil.
av Amli
#237102
kave skrev:
Ok, jag skriver alltså att med DSTC avstängt så går det utmärkt att hålla bilen i sladd i kurvor med uthängd bakända, tom bättre än mina gamla 4WD bilar. Vad i detta förstår du inte?
Som du själv konstaterar har 9-3 Haldex 4, något som XC70 INTE har.

XC90: Exakt, det är så det fungerar. Om du läser mina inlägg ovan så kan du se hur du helt stänger av DSTC istället för att bara reducera antislir något.
Jag hade inte sett att du gått så långt att du dragit ut säkringen till ABS. Då förstår jag att du får ställ då du stängt av alla säkerhets system helt. Det var jag som missuppfattade.

Det ÄR Haldex gen 4 på XC70 fr o m MY09. Det är möljigt att du har en MY08 och i så fall har du förmodligen inte gen 4 och då har du rätt i det du säger. Fråga din återförsäljare eller ännu lättare ladda ner broschyren och läs innantill. För att göra det extra enkelt för dig, så finner du infot på sidan 60... ;-//
Användarvisningsbild
av kave
#237170
Amli skrev: Jag hade inte sett att du gått så långt att du dragit ut säkringen till ABS. Då förstår jag att du får ställ då du stängt av alla säkerhets system helt. Det var jag som missuppfattade.

Det ÄR Haldex gen 4 på XC70 fr o m MY09. Det är möljigt att du har en MY08 och i så fall har du förmodligen inte gen 4 och då har du rätt i det du säger. Fråga din återförsäljare eller ännu lättare ladda ner broschyren och läs innantill. För att göra det extra enkelt för dig, så finner du infot på sidan 60... ;-//
Nice, det visste jag inte att det var gen 4 i min bil också :) Kanske är det därför det fungerar så bra. Ursäkta mitt påstående. Jag vet att det diskuterats flitigt här på forumet och då sades det att det bara är 9-3 som har gen 4 och ingen Volvobil.
Tack för informationen.
Jag kan rekommendera att prova utan DSTC för bilen blir ju klart roligare utan handikapp :)
Jag kan tänka mig att skyddsbilar har en knapp för att stänga av dessa funktioner om man ex vill svänga runt fort vid backning, något som inte går med abs ex.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]