Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#236379
Jeg har i et drøyt år hatt en V70II 2,4D. Forrige vinter hadde jeg problemer med at de elektroniske sensorene i dørene frøs når det ble kaldt (under 0 grader):

Selve dørlåsene fungerte helt fint fysisk sett, jeg kunne både åpne og lukke dørene og de lukket helt fint, men elektronikken (i dørene?) klarte ikke å registrere at dørene var lukket. Dette resulterte i en alarm i displayet om at dørene var åpne når jeg kjørte, interiørlyset i bilen lyste konstant som følge av at bilen trodde dørene var åpne, og kanskje mest irriterende av alt at det ikke var mulig å låse bilen med sentrallås og ej heller aktivere alarmen. Etter hvert som bilen ble varm forsvant problemet, men det kunne ta flere timer på en kald vinterdag. Helt åpenbart at dette var et problem relatert til frost.

Jeg hadde bilen inne til service mange ganger (4-5 ggr). Servicepersonalet forsøkte først å bytte fett i dørlåsene, men da det ikke fungerte så byttet de ut hele låsekassene i dørene. På det tidspunkt så forsvant problemet, men da var det allerede april og da var også minusgradene borte.

Ikke uventet så oppstod problemet igjen denne uken når temperaturen krøp ned til 6 minus. Ufattelig irriterende, skulle tro at Volvo av alle biler tålte noen minusgrader.


Spørsmål: Er det andre som har erfart samme problem? Er det noen som vet eller mistenker hvor problemet ligger? Er det en sensor i døren, i dårlåsen eller annet sted som har problemer med kulde? Etter 4-5 besøk på Volvo verksted i fjor, har jeg mistet troen på at de er i stand til å løse problemet for meg. Har større tro på dette forum.

Takk.
#236416
Råkade ut för samma sak för första gången idag. Dock slocknade varningslampan efter en halvtimmes körning när sensorn antagligen tinat upp. Problemet att man inte kan låsa bilen har jag ännu inte råkat ut för.
#236433
Hur kallt var det då? Jag hade liknande problem med en Saab 9-5 Aero jag hade för några år sedan. Färddatorn på min förra Audi A4 kunde börja flippa oxå när det var väldigt kallt ute.
Är det sträng kyla ute är det nog inte så ovanligt att elektroniken kan få lite frispel ibland.
#236443
Sträng kyla kan jag förstå, men -6 är ju vardagsmat i norden.

Jag har hittills inte haft några problem med varken nya XC70 eller någon av mina tidigare Volvos (tur kanske), oavsett om det varit -1 eller -25 grader.
#236568
Igårkväll när jag kom hem så gick inte bilen att låsa med fjärren (ingen av de två), innifrån bilen gick det bra att låas med knappen, men det visades ingen varning om vad felet var, dock lagade det sig själv efter ca en timme, lagom till Asistanskåren kom. :D

Hoppas det inte dyker upp igen....
#237597
Kolla detta då:

http://blogg.aftonbladet.se/19401/perma/1027277/

Snacka om störigt moment, en frusen sensor är väl inte mycket jämfört med det problemet som tas upp i bloggen.
Helkorkat att de inte ens verkar ha testat ett liknande scenario.
Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Volvo v70 med märkligt elfel.

Hej! Pillade lite med flottören till tanken […]