Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#234538
Hej

Tittar på lite data för V70 AWD / XC70 / XC 60 och förstår inte hur det hänger ihop. T.ex.

1. XC70 drar 2100 kg OAVSETT om det aut/man

2. V70 drar 1800/2000 för man/aut, varför drar plöstsligt den manuella 200 kg mindre än automaten nu när den drar samma i XC70?

3. På XC 60 2,4D drar den manuella helt plösligt 400 kg mindre än automaten, som sagts innan i XC70 drar de ju lika mycket.

Trodde det var samma motor/drivlina i bilarna??? Har man stoppat i en sämre manuell låda i V70 och en ÄNNU sämre i XC60 2.4 så att det rasar med 400 kg.

För övrigt fattar jag inte varför manuell drar lägre vikt överhuvudtaget, jag har sett så många automatlådor som gett upp, men aldrig en manuell (utom på saab då där de hade tillverkningsfel på några modeller) Kör alltid manuell för att jag drar så mycket tunga släp långt, med tunga släp går ju sällan lock-up i och massor med bränsle sliras bort i converten och blir skadlig värme i automatlådan och hög förbrukning som resultat.

Räknar volvo med att alla Volvobilar körs av gammla gubba som Senil-Tok-Rusar motorn på 6000 rpm vid alla parkeingsmanöverer och därför behöver automat om man har lite tung släp för att inte bränna lamellerna?

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]