Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#233599
Tjena.
Tänkte summera lite om detta problem som jag och Kave upplevde med våra bilar.

Det är så här att Volvo i allt sitt material för XC70 II MY 08 och MY09 går ut med att elektriskt nerfällbara sidospeglar vid backning är standard tillbehör på bilen, detta står även med i handboken för bilen.

När vi beställde våra XC70 så stämde vi särskilt av denna fråga med försäljaren som säkerligen, precis som vi gjorde, stämde av det med dokumentationen för bilen och gav oss klartecken att så var fallet.

När vi fick bilarna så visade det sig att vi inte fick det att fungera.
Efter mycket bollande fram och tillbaka (vissa kan kalla det tjafsande) så fick vi slutligen fram info från Volvo PV att så inte är fallet.


Enligt Volvo är detta är en funktion man endast kan få i samband med elektriskt infällbara speglar (och el inställbar förarstol har någon påpekat(???) ).


Jag ock Kave blev helt klart irriterade och efterfrågade kompensation för en funktion som vi uppenbarligen särskilt stämt av.

Vi fick ett erbjudande som vi tackade JA till (det behöver vi inte gå in på vad det bestod av).
Ett par dagar efter att vi fick erbjudandet så fick vi info från återförsäljaren att de fått en fix av Volvo som vi skulle implementera i våra bilar som skulle fixa problemet, istället för att få kompensationen som vi kommit överens om, fair by me.

I måndags var jag på plats och lämnade in bilen.
Enligt teknikern så var det en motor som byts samt annan mjukvara. Skulle ta ca 30 minuter att fixa.

Efter 2.5 timmar så fick jag beskedet att det ändå inte funkade (jag satt alltså och väntade denna tiden, iofs tog jag en sväng i XC60 då också).
De tog då kontakt med Volvo igen, diskussion utfördes och de återkom med svaret att detta inte kommer att gå att fixa, de kunde heller inte byta ut sidospeglarna mot elinfällbara versioner (något som endast går att sätta på plats i samband med bygge av bilen verkade det som).
Så, efter ytterligare en timmes väntande (totalt 3.5 timmar, tacka fasen för att de hade TV att titta på under tiden) så var bilen återställd och den tidigare utlovade kompensationen kom till undsättning istället.


Så, elektriskt nerfällbara speglar vid backning ÄR INTE STANDARD på XC70, utan extra tillbehör krävs för att funktionen skall funka.


Förhoppningsvis så plockar Volvo bort den infon på deras hemsida, deras broschyrer och inte minst i handböckerna.
För alla er andra som inte heller fått det att fungera pga avsaknad av tillbehören, kolla av med er återförsäljare hur det skall hanteras.
#234507
Bra att ni vill bringa klarhet i frågan. Kan ni då svara på vad som menas med nedfällbara speglar vid backning? Är det att de automatiskt fälls ned då man lägger i backen (eller att man har möjlighet att ange i menyn om man vill ha den inställd så), eller att man själv har möjlighet att fälla ned vid backning om man lägger i R och trycker på spegelknapparna. Det senare alt. är så det fungerar idag, men det är ju den automatiska funktionen man är ute efter. Fick ni en XC60 i kompensation?
#234762
Tråkigt att man inte varit tydlig vad som gällde inför era köp.

När det gäller nedfällningsfunktionen så är den följande:
1. Man trycker på den knapp i dörren vars spegel man vill ska påverkas.
2. Trycker man inte på någon spegelknapp påverkas inte heller någon sida.
3. Håller man inne båda knapparna samtidigt åker speglarna in, t ex om man vill detta vid maskintvätt.
#234972
Krollspell, det är exakt den funktionen vi snackar om. Det finns ingen annan funktion.
Så det var inga oklarheter i frågan om HUR funktionen funkar.

Det som inte stämde var att den funktionen inte finns som standard i XC70, även om Volvo skriver att det är STANDARD utrustning, oavsett vad du gör för val av extra tillbehör.

Tyvärr är det inte standard, utan nu när vi fått klarhet i frågan så funkar detta endast om man minst har elinfällbara speglar och någon nämnde att man även behövde elinställbar förarstol).


Det verkar inte som om någon, elelr iaf ytterst få återförsäljare ens vet detta.


Det står ju t.om med i handboken för bilen att det inte är ett extra tillbehör eller att det kräver tillbehör för att funka.
#234989
Ja jag vet men jag svarade bara halmstaden på hans fråga.
#235201
Hej

Okunskapen är säkert kopplat till att få beställer sin XC70 utan Summum och då ingår ju denna funktionalitet.

Klantigt dock att inte veta korrekt svar av Volvo/återförsäljaren.

Mvh
Arese
#235279
Nej, okunskapen ligger i att allt försäljningsmaterial från Volvo visar att det är standard tillbehör på en "ren" XC70.

Om allt material du kan få till hands säger en sak, inklusive handboken, då talar det väl ändå mot att så är fallet?

Jag anser det vara ett fel som Volvo gjort och inte återförsäljaren direkt. JAg har förståelse för att de inte känner till det om det är så att allt tillgängligt material säger en sak, men i verkligenheten är det annorlunda.
Tyvärr så är det ju så att återförsäljaren är mellanhanden och därför får de ta smällen (i detta fallet en kostand i form av en kompensation av ett eller annat slag) som sedan får gå vidare till Volvo.

Det finns säkert många sätt att se på detta, vem gjorde fel, vem gjorde rätt.

Originalposten i denna tråd var i alla fall till för att klargöra vad som gäller, dels för er som upplever problemet idag, dels för nyare köpare som kanske kommer in här och läser.
#235297
riha skrev:Nej, okunskapen ligger i att allt försäljningsmaterial från Volvo visar att det är standard tillbehör på en "ren" XC70.

Om allt material du kan få till hands säger en sak, inklusive handboken, då talar det väl ändå mot att så är fallet?

Jag anser det vara ett fel som Volvo gjort och inte återförsäljaren direkt. JAg har förståelse för att de inte känner till det om det är så att allt tillgängligt material säger en sak, men i verkligenheten är det annorlunda.
Tyvärr så är det ju så att återförsäljaren är mellanhanden och därför får de ta smällen (i detta fallet en kostand i form av en kompensation av ett eller annat slag) som sedan får gå vidare till Volvo.

Det finns säkert många sätt att se på detta, vem gjorde fel, vem gjorde rätt.

Originalposten i denna tråd var i alla fall till för att klargöra vad som gäller, dels för er som upplever problemet idag, dels för nyare köpare som kanske kommer in här och läser.
Hänger med på att det är fel på utrustningsspecen. Vad jag menade var att eftersom det torde vara ovanligt att någon beställer en snik-XC70 utan Summum så är det nog inte så många som har uppmärksammat problemet. Därav okunskapen.

Bra dock att det klargörs hur det ligger till!

Mvh
Arese

Som Totte säger är det sannolikt den sen[…]

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförs[…]

Byta IAM i Volvo v50 -07

Hej ! Sitter en begagnad IAM i bilen som få[…]

Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]