Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#233138
Läste att minsta etanolaren 2,0 F nu finns att köpa med automatlåda. Någon som vet faktisk förbrukning? Intressant som ev taxi.
#233226
Vet inte, men känns inte som en bra kombination med tanke på hur stressad den motorn är i V70II, utväxligen är tydligen inte kul på manuell. Då kan man bara drömma om hur det blir med automat när lådan tar upp en del av effekten.
#233250
Bowsnow skrev:Vet inte, men känns inte som en bra kombination med tanke på hur stressad den motorn är i V70II, utväxligen är tydligen inte kul på manuell. Då kan man bara drömma om hur det blir med automat när lådan tar upp en del av effekten.
Eftersom det är Powershift (DSG) lär det nog inte vara så mycket effekttapp som annars. Kommer nog funka minst lika fint som med manuell, om inte bättre.
#233273
Bothner skrev:Läste att minsta etanolaren 2,0 F nu finns att köpa med automatlåda. Någon som vet faktisk förbrukning? Intressant som ev taxi.
Hej

Har inte kört 2,0F med powershift, däremot 1000 mil med en manuell medan jag väntade på min FT. Jag har sagt det tidigare och säger det igen: 2,0F är en rätt ball motor med vridtopp vid 4500 varv vilket ger en levnadsglad och varvhungrig karaktär. Orkar man växla är den faktiskt rätt kul att vässa med på låga växlar.

Har inte sett utväxlingen i powershiften men om den sänker varvtalet vid motorvägskörning så tar det egentligen bort den enda kritiken som jag har mot denna motor som instegsmaskin.

Motsvarande konstruktioner från andra tillverkare brukar enligt mina erfarenheter inte leda till några större förbrukningsskillnader mot manuella lådor. Om detta stämmer även i Volvos fall så är det en smal sak att köra landsväg på kring litern per mil på etanol och ca 1,1 blandad. Min 2,5FT tar minst två deciliter mer per mil vid landsväg och i stan är de inte på samma planet.

Mvh
Arese
#233421
XC90_Executive skrev:0,971 på sjätte växeln. Säger inte mig så mycket, men nån kan säkert räkna ut nått av det! :wink:

På den manuella i femman är siffran 0,902. Så det kanske inte är så stor skillnad i varv ändå?
Utan att veta slutväxelutväxlingen så är det svårt att dra några slutsatser från denna siffra. Skulle slutväxelutväxlingen vara densamma så skulle bilen varva ännu mer vid samma hastighet med 0,971 för sjätte växeln jämför med den manuell på femte.
#233426
mikeS80 skrev:Utan att veta slutväxelutväxlingen så är det svårt att dra några slutsatser från denna siffra. Skulle slutväxelutväxlingen vara densamma så skulle bilen varva ännu mer vid samma hastighet med 0,971 för sjätte växeln jämför med den manuell på femte.
3,238 för powershift och 4,067 för manuell.

Då borde PS varva mindre i motorvägsfart.

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]