Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#233429
V70 2,0F varvar 3420 rpm vid 110 km/h på högsta växel. Då (3,238/4,067) x 3420 = 2722 rpm så borde bilen bli väsentligt trevligare på motorväg. Spelar ju ingen roll om bilen måste växla ner i tunga uppförbackar heller då växlingar går så fort och smidigt med Powershift att man knappt märker dem.

Klar förbättring av 2,0F blir lådan antagligen.
#233579
Med Emklatos siffror blir det

110 km/h 5vxl = 3385 rpm
110 km/h PS = 2894 rpm
#233602
Bothner skrev:Läste att minsta etanolaren 2,0 F nu finns att köpa med automatlåda. Någon som vet faktisk förbrukning? Intressant som ev taxi.
Inte intresserad av ytterligare en D5:a då?

De går ju fint och är verkligen långmilare.
#233717
riha skrev:
Bothner skrev:Läste att minsta etanolaren 2,0 F nu finns att köpa med automatlåda. Någon som vet faktisk förbrukning? Intressant som ev taxi.
Inte intresserad av ytterligare en D5:a då?

De går ju fint och är verkligen långmilare.
Nä, som drevet går i taxibranchen så är det uteslutet med allt som inte heter miljö. Fr o m 2011 så kommer det inte komma in några bilar på Arlanda tex som inte är miljöklassade. Sen, att det kanske skulle gå att köra de vanliga dieslarna på nytt syntetisk biodiesel, så långt har inte diskussionen kommit än. Men när man gasar på lite lagom med det underbara vridmomentet hos D5, så undrar jag ju hur man kan vänja sig vid en mycket tröttare motor!?

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]