Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#231253
Hej

Jag upplever automatlådan i min 2,5FT som väldigt ryckig i växlingarna, särskilt i låg fart. Man nästan nickar till när en ny växel går i. Igår var jag och provkörde XC60 D5 och den lådan växlade mycket precisare och mer ryckfritt i låg fart än min låda. Jag ställde frågan till den samlade expertisen där och fick till svar att eftersom XC60 är fyrhjulsdriven så blir det betydligt mindre ryck i drivlinan vid växling. Eftersom FT:n har framhjulsdrift och relativt kraftig motor så skall man alltså acceptera ryckiga växlingar, låter ju inte helt schysst....

Har någon mer erfarenhet av lådan i både AWD och FWD-utförande? Hur stor upplever ni skillnaden? Är FWD eller AWD en rimlig förklaring till den monumentala skillnaden i växlingskomfort?

Som parentes hade jag bilen på service i måndags och de kollade felkoder samt säkerställde att jag hade senaste programvaran i lådan.

Förövrigt var jag positivt överraskad av XC60:n, snygg, bekväm och iallafall rimligt intressant at köra. Kan bli en hit med de nya motorerna.

Mvh
Arese
#231442
Jo du... som jag har bråkat för att få rätt på min låda utan att lyckas.
5 ggr på verkstad med uppdateringar och förklaringar... fortvarande lika ryckig och irriterande.
Varje gång jag sätter mig i bilen så retar det mig som f..n, dessa ständiga upp/ned växlingar, mitt i cirkulationsplatser och svängar, varje gång med ryck och utan finess. Sämst är 2-3 växlingen som sker vid 2-2100v/min med låg belastning, växlingen sker med ett ryck som heter duga.
Begreppet växlingskvalite har fursvunnet från Volvos lexikon.
Jag kommer återigen att klaga till Volvo på denna länken:
http://www.volvocars.com/se/footer/defa ... kshop.aspx
föreslår att du gör det samma.

- Johan
#231452
Arese skrev:Jag ställde frågan till den samlade expertisen där och fick till svar att eftersom XC60 är fyrhjulsdriven så blir det betydligt mindre ryck i drivlinan vid växling. Eftersom FT:n har framhjulsdrift och relativt kraftig motor så skall man alltså acceptera ryckiga växlingar, låter ju inte helt schysst....
Mvh
Arese
Det låter som den sämsta ursäkt jag har hört från en säljare på många år .......

Det finns ju massor med bilar där automaten växlar mjukt och bra utan att ha 4WD.

För övrigt är inte XC60 fyrhjulsdriven, den är framhjulsdriven också, ända tills det spinner loss, då kopplar haldex in bakaxeln. Men jag antar att du inte kör så hårt att ni hade hjulspinn på varje växling :mrgreen:

Dieseln har ju helt andra växlingspunkter än bensinaren det gör ju att det är annan mjukvara i lådan mot din.
#231480
VolvoB20 skrev:Dieseln har ju helt andra växlingspunkter än bensinaren det gör ju att det är annan mjukvara i lådan mot din.

Kör S80 V8, den växlar helt underbart.

XC60 D5 känns inte lika 'hetsig' med växlandet som t.ex V70II D5. Vilket gör att om man kör aktivt, så upplever man V70in som snabbare, bättre gasrespons etc. Men det är svårare att köra lungt och det är svårare att spara på dropparna! :wink:
#231499
Tydligen så klarar inte Volvo av att skriva rätt mjukvara till resp motorkombination.
Jag har kört automat i snart 20 år, min S80 3,2 har den sämsta växlingskvaliten under dessa år. Jag anser mina klagomål är befogade, en automat ska inte rycka som min låda gör. Verkstaden kan inte göra något, min klagan till VP hänvisar bara till verkstaden som lyder VP's råd och inget händer. Jag har garanti i 6 månader till och jag avser att fortsätta klaga (om jag behåller skiten), tror inte VP kommer med en lösning förrän min garanti har gått ut.
Det som retar en är det ointresse som finns för dig som kund när du väl har hämtat och betalat bilen, från den dagen sker det mesta med en axelryckning och en vänlig förklaring att det är en "egenskap" eller "vi har gjort vad vi kan". Min kritik riktar sig INTE mot min lokala verkstad. Men, men det finns andra bilmärken och det är nog större brist på kunder än bilar.
Med nya XC60 skickar Volvo med en mekaniker.. undra varför...
#231513
Var och testade en annan 2,5FT aut idag på lunchen och den växlade lika taskigt som min i lägre farter. Tyvärr är det nog en sk "egenskap". Den "egenskapen" gör att det inte blir några fler framhjulsdrivna automat-Volvo inom överskådlig framtid kan jag säga.

Tycker det är konstigt att inte fler reagerar över hur okomfortabelt lådan växlar i låg fart! Att den är seg vid kick-down kan man ju kommar runt med manuell nedväxling, det kan jag leva med, men man väljer ju en automatlåda för att den skall växla bekvämt.

Av reaktionerna hittills verkar det vara ett bensinmotorrelaterat problem i första hand, eller? Hur upplever ni som kör diesel och automat, eller AWD och automat lådan ur komforthänseende?

Mvh
Arese
#231540
JK24T skrev: Det som retar en är det ointresse som finns för dig som kund när du väl har hämtat och betalat bilen, från den dagen sker det mesta med en axelryckning och en vänlig förklaring att det är en "egenskap" eller "vi har gjort vad vi kan".
Det är bedrövligt dåligt av Volvo om det är så. Det är nästan förvånande oproffsigt och kortsiktigt tänkande kring en affär mellan två parter. När man sålt en produkt är inte affären inte över, det är först då den börjar på riktigt i många fall...
Men dessvärre är det nog sant, att dom gjort det dom kan. Volvos automat är nog inte bättre än så här med andra ord. Men att visa ett ointresse att hjälpa dig som kund, är INTE ok. :-(O)
#231554
Tycker att min v70II 2,4D automat, inte är tillräckligt bra, seg som kola och för inte tala om kickdownen! Fasen min svågers gamla passat -05:a diesel med geartronic växlade underbart och direkt.

Sen drar min diesel alldeles för mycket, har märkt att när nålen når 120 så surplar det bra i tanken.
#231736
Instämmer i kritiken mot lådan och framförallt programmeringen av den. Vissa växlingar är kanonbra, andra rycker ordentligt.

Åkte taxi idag med en Chevrolet minibuss av nåt slag med dieselmotor och automat och hade jag inte hört att varvtalet ändrade sig så hade jag nog trott att det var en variomatic... jänkarna kan det där med automatlådor.

Men sen är det väl en ekonomisk fråga också. En låda som växlar tajtare lär ju bidra till lägre förbrukning...

... och det har ju Volvo lyckats med... :roll:


//Mr T

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]