Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#227448
Intressanta synpunkter. En sak hade jag inte tänkt på. Vid en olycka slipper man förhoppningsvis att få en massa glassplitter över sig.

Att ta sig ur en modern bil med elektriska fönsterhissar och laminerade rutor runt om skulle kunna bli ett problem i vissa lägen. Dessa bilar är ju också undantagslöst försedda med elektrisk låsning på dörrarna. Skulle fordonet hamna i vatten kan det bli knepigt. Som jag ser det måste man i detta läge vänta tills fordonet är i det närmaste vattenfyllt och sedan öppna dörren. Då får man hoppas att inte ellåsningen ställer till det på grund av vattnet. Med andra ord bör man nog undvika att köra ner i vattensamlingar i onödan. Skämt åsido. Det är lite ruggigt.

Hälsningar

Henry
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#227451
Henry_Fågeljazz skrev:Ibland lämnar jag till och med lite prylar i bilen för att jag bedömer den som lite mer inbrottssäker än bilar med vanliga sidorutor. Har jag fel?
Henry
Tänk på att en laminerad ruta går sönder (spricker) lika lätt (lättare) om någon försöker bryta sig in, sen är det ju svårare att ta sig igenom plastlaminatet och stjäla något.

Men det är dyrare att byta en trasig laminerad ruta än en vanlig så att lämna saker synliga ska man unvika i alla fall.
Användarvisningsbild
av Krollspell
#227472
De laminerade sidoruterna funkar precis som framrutan, den splittras men håller ihop en stund. Men fortsätter du att slå så blir det till slut ett större hål. Poängen är väl att tiden som detta tar och larmet tjuter ska vara avskräckande. Men jag skulle inte lite för mycket på det, och speciellt inte om du står på någon mer avskild plats. Sen är det en klar fördel vid en olycka då du slipper få hela sätet fullt av glassplitter.

Lägre ljudnivå ska detta ge, hur mycket kanske någon annan kan svara på. Svårt att jämföra då jag haft det på mina 4 senaste bilar.
av Heden
#227473
Det stod en V70N i mitt kvarter där ena sidorutan hade 3-4 st långa sprickor i sig. Det såg inte ut som att ägaren till den bilen behagade att byta ruta för den "lilla" sakens skull. Jag förutsätter att det var laminerade sidorutor, annars skulle nog rutan ha fallit i tusen bitar direkt.

Apropå säkerhet vid inbrott osv. så skall man inte förlita sig på sina laminerade sidorutor. När jag var hos glasmästaren senast så berättade han hur vissa bilar utrustade med laminerade sidorutor såg ut invändigt efter ett inbrott, vissa tjuvar tar till nästan vad som helst för att komma in. Vissa bilar hade fått stora stenbumlingar inkastade, bi kan ju tänka er hur inredningen ser ut efter en sådan behandling? :-(O)
Jag tar hellre lite glassplitter, vill tjuven in så kommer den in :!:
Användarvisningsbild
av kave
#227476
Henry_Fågeljazz skrev: Som jag ser det måste man i detta läge vänta tills fordonet är i det närmaste vattenfyllt och sedan öppna dörren. Då får man hoppas att inte ellåsningen ställer till det på grund av vattnet. Med andra ord bör man nog undvika att köra ner i vattensamlingar i onödan. Skämt åsido. Det är lite ruggigt.

Hälsningar

Henry
Ja, det är ju en gammal tes från 70 talet, hamnar bilen i vattnet ska man vänta tills bilen är helt vattenfylld innan man försöker öppna dörren eftersom motståndet är minst då.
Engelska TV programmet Top Gear testade detta för några år sedan. Tydligen tar det rätt lång tid tills hela bilen verkligen är vattenfylld. Kupen blir så vattenfylld innan hela bilen är vattenfylld så det tar en bra stund efter det att man inte kan andas tills bilen kan öppnas i dörrarna.
Deras rekommendation var: Öppna dörrar och fönster så fort det bara går om du hamnar i vatten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#227480
kave skrev:
Henry_Fågeljazz skrev: Som jag ser det måste man i detta läge vänta tills fordonet är i det närmaste vattenfyllt och sedan öppna dörren. Då får man hoppas att inte ellåsningen ställer till det på grund av vattnet. Med andra ord bör man nog undvika att köra ner i vattensamlingar i onödan. Skämt åsido. Det är lite ruggigt.

Hälsningar

Henry
Ja, det är ju en gammal tes från 70 talet, hamnar bilen i vattnet ska man vänta tills bilen är helt vattenfylld innan man försöker öppna dörren eftersom motståndet är minst då.
Engelska TV programmet Top Gear testade detta för några år sedan. Tydligen tar det rätt lång tid tills hela bilen verkligen är vattenfylld. Kupen blir så vattenfylld innan hela bilen är vattenfylld så det tar en bra stund efter det att man inte kan andas tills bilen kan öppnas i dörrarna.
Deras rekommendation var: Öppna dörrar och fönster så fort det bara går om du hamnar i vatten.
Har själv sett en Saab (99 eller 900 mins inte exakt) som rullade över en kajkant i stan och ned i hamnen, det tog 12 min (vi tog tiden) !!!! Innan kupen var så vattenfylld att bilen sjönk.

Vet ingen människa som skulle uthärda att sitta i 12 minuter och vänta på att bilen ska sjunka och kupen vattenfyllas.

Rätt intressant att SAAB gör så täta bilar, i alla fall, bilen han driva låååååångt ut på den tiden så brandkåren fick hämta en båt för att åka ut till bilen som drev långt där ute. Bilen sjönk först när brankåren hade börjat bogsera den tillbaka in mot land"
av cosmosleo
#242664
Henry_Fågeljazz skrev:Hur mycket "våld" tål de laminerade sidorutorna på min XC70 II? Jag går omkring och känner mig ganska säker. Ibland lämnar jag till och med lite prylar i bilen för att jag bedömer den som lite mer inbrottssäker än bilar med vanliga sidorutor. Har jag fel?

Innebär de laminerade rutorna någon fördel när det gäller ljudnivå i kupén?

Undrar

Henry
Tyvärr ska du inte känna dig alltför säker, jag har nämligen haft inbrott i bilen och de lyckades forcera min laminerade sidoruta. De använde en bräda (modell större, tjockare, bredare) för att slå in rutan. De fick förmodligen kämpa lite mer än vanligt men till slut gav den med sig. Dessförinnan lyckades de också missa rutan så en plåtskada samt buckla blev resultatet. Riktig trist när polisen ringde och väckte mig en tidig morgon och berättade vad som hänt. Glassplitter i hela kupén, och därefter många tråkiga besök hos Bilia som inte lyckades sätta dit rätt ruta (jaja, det är en annan historia).
Jag brukar alltid plocka med mig mina prylar ut ur bilen men just denna gången var jag stressad och trött och glömde min mobiltelefon som låg synlig i bilen. Förmodligen den som lockade tjuvarna.

Mitt råd; plocka med dig allt av värde ur bilen!

MVH
cosmosleo
av Lövet
#242684
Någon frågade tidigare hur stor skillnaden är i ljudnivå mellan laminerade rutor och vanliga. För S40 i alla fall så är skillnaden riktigt stor! Jag har åkt ordentligt mycket S40 som hyrbil bland annat (2,4 och 1,8F) och dessa har haft vanliga glas. Min egen T5a har laminerade sidorutor och jag upplever den som nästan lika tyst som min tidigare BMW 530 -02. Det kan man verkligen inte säga om S40 med enkelglas. Det trodde jag inte när jag köpte bilen och blev mycket positivt överraskad.

Klart värt pengarna är det
av Infide
#242814
Jag har tonat mina framrutor på MrCap och han sa att det fungerar som en sorts laminering då den är limmad fast på rutan, han sa att det är betydligt mer jobb att ta sig in i bilen. Känns tryggt......
Användarvisningsbild
av kave
#242960
Infide skrev:Jag har tonat mina framrutor på MrCap och han sa att det fungerar som en sorts laminering då den är limmad fast på rutan, han sa att det är betydligt mer jobb att ta sig in i bilen. Känns tryggt......
Då blir det att riva ur till besiktningen då.

Köpte bilen i mars (2021 v60) och återf[…]

AC ur funktion v70 -16

Hej Har en v70 -16 som ac:n slutat att fungera p&a[…]

Bensinpriser v2

Jag skulle vilja se bränslepriser på de[…]