Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#227161
Hur mycket "våld" tål de laminerade sidorutorna på min XC70 II? Jag går omkring och känner mig ganska säker. Ibland lämnar jag till och med lite prylar i bilen för att jag bedömer den som lite mer inbrottssäker än bilar med vanliga sidorutor. Har jag fel?

Innebär de laminerade rutorna någon fördel när det gäller ljudnivå i kupén?

Undrar

Henry
av mojja
#227167
Det blir svårare att krossa dom laminerade rutorna och dom sänker ljudnivån i kupen oxå:)

vänligen mojja
Användarvisningsbild
av Guligan
#227171
Vad jag förstått är de ganska svårforcerade. Jag har inte "vågat" beställa mina bilar med laminerade rutor, lite nojigt kanske men skulle gärna vara säker på att det går att komma in/ut från bilen om det skulle hända en olycka.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#227209
Hoppas rutan fungerar som ett ägg i händelse av att man måste ta sig ut!

Alltså: svårt att ha sönder utifrån, men väldigt lätt att ha sönder inifrån på grund av den böjda formen!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#227224
Variosboy skrev:Hoppas rutan fungerar som ett ägg i händelse av att man måste ta sig ut!

Alltså: svårt att ha sönder utifrån, men väldigt lätt att ha sönder inifrån på grund av den böjda formen!
Nej, det gör den inte, laminerat glas tillverkas av två glasrutor, dessa limmas ihop under vaccum, med ett mellanskikt av någon extremt seg plast, rutan spricker lika lätt som vanligt glas men mellanskiktet är segt och håller ihop rutan.

Väljer du tillräckligt segt/starkt mellanskik kan du t.o.m stoppa kulor från skjutvapen.

Det är mer avgörande om hur hårt rutan är fäst i kanterna om du kan få bort den efter att du krossat den för att ta dig in/ut.
av bilgalen
#227241
VolvoB20 skrev:Det är mer avgörande om hur hårt rutan är fäst i kanterna om du kan få bort den efter att du krossat den för att ta dig in/ut.
Nu blev jag nyfiken. Hur är det då om man jämför en bil med laminerat och en utan. Är den utan laminerade rutor lättare att ta sig ur vid olycka?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#227242
bilgalen skrev:
VolvoB20 skrev:Det är mer avgörande om hur hårt rutan är fäst i kanterna om du kan få bort den efter att du krossat den för att ta dig in/ut.
Nu blev jag nyfiken. Hur är det då om man jämför en bil med laminerat och en utan. Är den utan laminerade rutor lättare att ta sig ur vid olycka?
Självklart, Härdat glas som det är i sidorutorna behöver ju bara en smäll av något metallföremål för att pulveriseras totalt. Sen är det bara att krypa ut.

En laminerad ruta hålls ju ihop av plastfilmen även när den är krossad, jämför med hur knöligt det är att ta loss en laminerad limmad framruta.

Här kan du se hur svårt det kan vara att ta sig igenom en laminerad ruta

http://www.garaget.org/video/pz7ge6ngvchn
av bilgalen
#227288
VolvoB20 skrev:
bilgalen skrev:
VolvoB20 skrev:Det är mer avgörande om hur hårt rutan är fäst i kanterna om du kan få bort den efter att du krossat den för att ta dig in/ut.
Nu blev jag nyfiken. Hur är det då om man jämför en bil med laminerat och en utan. Är den utan laminerade rutor lättare att ta sig ur vid olycka?
Självklart, Härdat glas som det är i sidorutorna behöver ju bara en smäll av något metallföremål för att pulveriseras totalt. Sen är det bara att krypa ut.

En laminerad ruta hålls ju ihop av plastfilmen även när den är krossad, jämför med hur knöligt det är att ta loss en laminerad limmad framruta.

Här kan du se hur svårt det kan vara att ta sig igenom en laminerad ruta

http://www.garaget.org/video/pz7ge6ngvchn
Låter ju mao inte alls trevligt att ha det där i bilen om olyckan är framme.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#227372
Den rutan på filmen är nog ingen vanlig laminerad ruta, utan någon typ av extra laminerad ruta. Kanske t.o.m skottsäker.

Laminerade rutor tar längre tid att komma igenom för räddningstjänsten. Men det är också det enda negativa! Det blir tystare, mer inbrottssäkert, mycket säkrare vid olycka. Vid en olycka ör det ju stor risk att man får glaset på sig, eller något annat föremål utifrån som flyger in i bilen. Då är laminerade rutor som gäller för att förminska den risken.


Det är egentligen samma sak med nya säkra dörrar till hus/lägenheter. Det är jättebra för att hålla tjuvar ute, men det gör att det tar lång tid för räddningstjänsen att ta sig in om det brinner t.ex.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#227392
XC90_Executive skrev: Laminerade rutor tar längre tid att komma igenom för räddningstjänsten. Men det är också det enda negativa! Det blir tystare, mer inbrottssäkert, mycket säkrare vid olycka. Vid en olycka ör det ju stor risk att man får glaset på sig, eller något annat föremål utifrån som flyger in i bilen. Då är laminerade rutor som gäller för att förminska den risken.
Kanske var de något sådant bilgalen tänkte på, hamnar bilen under vatten tex så kan du inte krossa en laminerad ruta och simma ut.

Men hur ofta kör man över kajkanter?

Köpte bilen i mars (2021 v60) och återf[…]

AC ur funktion v70 -16

Hej Har en v70 -16 som ac:n slutat att fungera p&a[…]

Bensinpriser v2

Jag skulle vilja se bränslepriser på de[…]