Sida 1 av 3
Begagnad 2,5T eller 3,2:a ?
Postat: tor 25 sep 2008, 14:31
av daniela
Håller på att leta efter en ny begagnad V70II av 2008-års modell, ca 200-1000mil.
Vet dock inte om jag skall välja en 2,5T eller en 3,2:a. :?:
Valet verkar falla på någon av nedanstående.
Beg. V70 II 2,5T Summum
Beg. V70 II 3,2 Momentum
Ett annat alternativt skulle vara att köpa en helt ny V70II 2,0F momentum med lite lullull för ca: 289tkr
Kommentarer och goda råd mottages tacksamt.
Mvh,
D :)
Re: Begagnad 2,5T eller 3,2:a ?
Postat: tor 25 sep 2008, 15:02
av Lövet
3,2an är ju helt klart en trevlig bil, drar dock sannolikt lite mer bensin än 2,5t framförallt i konstant fart. Men om du väljer mellan 2,5T och 3,2 så kan jag lova dig att du kommer att hata varje minut i en 2,0F. I jämförelsen är den stark som en moped, olastad. Med full last kan du lika gärna ta en promenad. Lika trötta bilar som 2,0F var det länge sedan det såldes.
De begagnade bilar som du tittar på har ju gått så lite att de sannolikt känns som nya och den första värdeminskningen har ju redan någon annan tagit.
Re: Begagnad 2,5T eller 3,2:a ?
Postat: tor 25 sep 2008, 15:18
av henka35
daniela skrev:Håller på att leta efter en ny begagnad V70II av 2008-års modell, ca 200-1000mil.
Vet dock inte om jag skall välja en 2,5T eller en 3,2:a. :?:
Valet verkar falla på någon av nedanstående.
Beg. V70 II 2,5T Summum
Beg. V70 II 3,2 Momentum
Ett annat alternativt skulle vara att köpa en helt ny V70II 2,0F momentum med lite lullull för ca: 289tkr
Kommentarer och goda råd mottages tacksamt.
Mvh,
D :)
Kör på 2.5T Summum. Ett bättre val än en 3.2 Momentum
//Henrik
Re: Begagnad 2,5T eller 3,2:a ?
Postat: tor 25 sep 2008, 15:26
av daniela
henka35 skrev:daniela skrev:Håller på att leta efter en ny begagnad V70II av 2008-års modell, ca 200-1000mil.
Vet dock inte om jag skall välja en 2,5T eller en 3,2:a. :?:
Valet verkar falla på någon av nedanstående.
Beg. V70 II 2,5T Summum
Beg. V70 II 3,2 Momentum
Ett annat alternativt skulle vara att köpa en helt ny V70II 2,0F momentum med lite lullull för ca: 289tkr
Kommentarer och goda råd mottages tacksamt.
Mvh,
D :)
Kör på 2.5T Summum. Ett bättre val än en 3.2 Momentum
//Henrik
Hejsan Henrik,
Kan du utveckla ditt råd varför du tycker att jag skall ta 2,5T ?
/D
Re: Begagnad 2,5T eller 3,2:a ?
Postat: tor 25 sep 2008, 16:07
av henka35
daniela skrev:henka35 skrev:daniela skrev:Håller på att leta efter en ny begagnad V70II av 2008-års modell, ca 200-1000mil.
Vet dock inte om jag skall välja en 2,5T eller en 3,2:a. :?:
Valet verkar falla på någon av nedanstående.
Beg. V70 II 2,5T Summum
Beg. V70 II 3,2 Momentum
Ett annat alternativt skulle vara att köpa en helt ny V70II 2,0F momentum med lite lullull för ca: 289tkr
Kommentarer och goda råd mottages tacksamt.
Mvh,
D :)
Kör på 2.5T Summum. Ett bättre val än en 3.2 Momentum
//Henrik
Hejsan Henrik,
Kan du utveckla ditt råd varför du tycker att jag skall ta 2,5T ?
/D
1. Summum-paketet
2. Lägre förbrukning dock inte så stor skillnad men varje droppe räknas speciellt när du ska sälja vidare den i framtiden.
3. Likvärdiga prestanda men 2.5T har 300Nm mellan 1500-4500 rpm medan 3.2 har 320Nm vid 3200 rpm. Vilket gör 2.5T mera lättkörd i alla lägen. Sedan når du 200 hk redan vid 4800 rpm medan 3.2 behöver 6200 rpm för sina 238 hk. Summan blir att 2.5T har bättre prestanda vid vardags körning jämfört med 3.2.
Vridmomentskurva 3.2

Effektkurva 3.2

Vridmomentskurva 2.5T

Effektkurva 2.5T
//Henrik
Re: Begagnad 2,5T eller 3,2:a ?
Postat: tor 25 sep 2008, 16:11
av Lövet
Dock så är 3,2an en betydligt modernare konstruktion och ska gå snålare i de flesta farter. Det var i alla fall det man motiverade skiftet med i XC 90 och XC 70 som jag kommer ihåg det.
2,5T motorn kan spåras bakåt till 1992 och det har ju hänt en del sedan dess

Re: Begagnad 2,5T eller 3,2:a ?
Postat: tor 25 sep 2008, 16:43
av henka35
andreas_lofgren skrev:Dock så är 3,2an en betydligt modernare konstruktion och ska gå snålare i de flesta farter. Det var i alla fall det man motiverade skiftet med i XC 90 och XC 70 som jag kommer ihåg det.
2,5T motorn kan spåras bakåt till 1992 och det har ju hänt en del sedan dess 
Stämmer bra, men jag tycker Daniela ska åka och prova båda vagnarna och sedan se vilken som känns bäst.
3.2 är en fin motor och en raksexa är ju aldrig fel. Kanske finns lite prutmån på 3.2:an? Den är nog inte lika lätt såld som 2.5T.
//Henrik
Re: Begagnad 2,5T eller 3,2:a ?
Postat: tor 25 sep 2008, 16:51
av daniela
Tackar för råden.
Skall provköra bägge i helgen så får vi se vad det blir.
/D
Re: Begagnad 2,5T eller 3,2:a ?
Postat: fre 26 sep 2008, 11:33
av kave
andreas_lofgren skrev:Dock så är 3,2an en betydligt modernare konstruktion och ska gå snålare i de flesta farter. Det var i alla fall det man motiverade skiftet med i XC 90 och XC 70 som jag kommer ihåg det.
2,5T motorn kan spåras bakåt till 1992 och det har ju hänt en del sedan dess 
Aha, så du menar att 3.2 motorn inte är motorn som lanserades till 960 och som sedan modifierades och blev femman i 850?
Re: Begagnad 2,5T eller 3,2:a ?
Postat: fre 26 sep 2008, 16:39
av Lövet
Nix, den var på 2,9 liter