Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#220057
Jag tycker inte det är konstigt att 3,2 ersätts av T6. Dels är den lite snålare i EU-norm (V70 3,2 AWD drar mer än V70 T6), och snabbare förstås, dels ersätter den XC60 T6 lite grann... för oss som hellre kör bensinare... T6 är en väldigt trevlig drivlina.
Användarvisningsbild
av henka35
#220081
perhall skrev:Jag tycker inte det är konstigt att 3,2 ersätts av T6. Dels är den lite snålare i EU-norm (V70 3,2 AWD drar mer än V70 T6), och snabbare förstås, dels ersätter den XC60 T6 lite grann... för oss som hellre kör bensinare... T6 är en väldigt trevlig drivlina.
Den har då rullat i över ett år son testbil i norrbotten i alla fall.
Så nog tror jag den kommer att hitta hem hos våra volvohandlare.

//Henrik
av Amli
#220102
Förstår inte varför dom behöver ersätta den om dom ändå fortsätter att tillverka 3,2 motorn. Däremot att det ett välkomnande tillskott utöver de två alternativen tycker jag.
Användarvisningsbild
av VolvoNille
#231342
XC70 T6 kommer att börja säljas här i Sverige inom kort.
Kommer bli en grym bil, ser verkligen fram emot att köra en sådan.
av Amli
#231393
VolvoNille skrev:XC70 T6 kommer att börja säljas här i Sverige inom kort.
Kommer bli en grym bil, ser verkligen fram emot att köra en sådan.
Är det ett faktum eller spekulerar du bara? Känns konstigt om dom tar in XC70 T6 när dom väljer att slopa samma motor i XC60 ?:-/
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#231404
Amli skrev:Är det ett faktum eller spekulerar du bara? Känns konstigt om dom tar in XC70 T6 när dom väljer att slopa samma motor i XC60 ?:-/
3.2 går inte att beställa till XC70 längre. Den har ersatts av T6; börjar på 437 900kr (Summum-paketet ingår).

Tycker att XC70 T6 är mycket trevlig att köra. Motorn passar perfekt! :-)-)
av Amli
#231406
Kan tänka mig att den går fint!
Men jag måste säga att jag inte förstår ett smak gällande Volvos motor politik. Varför tar dom bort T6 i XC60 för att nästa sekund introducera den i XC70?? Vad är skillnaden? Och varför tar dom bort 3,2 helt? Skulle inte den kunna säljas bredvid de andra alternativen eller tar dom bort den worldwide och i så fall varför?
Jag kan inte se logiken i det... ?:-/
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#231412
Amli skrev:Kan tänka mig att den går fint!
Men jag måste säga att jag inte förstår ett smak gällande Volvos motor politik. Varför tar dom bort T6 i XC60 för att nästa sekund introducera den i XC70?? Vad är skillnaden? Och varför tar dom bort 3,2 helt? Skulle inte den kunna säljas bredvid de andra alternativen eller tar dom bort den worldwide och i så fall varför?
Jag kan inte se logiken i det... ?:-/

Varför den ersätter 3.2 i XC70 är för att T6 går bättre, är snabbare, snålare och mer miljövänlig. Lägg märke till att jag skrev det redan i september :wink:
av Amli
#231414
XC90_Executive skrev:
Amli skrev:Kan tänka mig att den går fint!
Men jag måste säga att jag inte förstår ett smak gällande Volvos motor politik. Varför tar dom bort T6 i XC60 för att nästa sekund introducera den i XC70?? Vad är skillnaden? Och varför tar dom bort 3,2 helt? Skulle inte den kunna säljas bredvid de andra alternativen eller tar dom bort den worldwide och i så fall varför?
Jag kan inte se logiken i det... ?:-/

Varför den ersätter 3.2 i XC70 är för att T6 går bättre, är snabbare, snålare och mer miljövänlig. Lägg märke till att jag skrev det redan i september :wink:
Jag såg det och väntade nästan på att det skulle komma en "vad var det jag sa" :lol:
Då skulle man nästan kunna läsa mellan raderna och tolka det som att Volvo tycker att nya 3,2:an är en dålig motor som inte håller måttet? För någon större pris skillnad är det ju inte tal om så det är ju inte direkt ett sälj argument heller.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#231415
Amli skrev:Jag såg det och väntade nästan på att det skulle komma en "vad var det jag sa" :lol:
Då skulle man nästan kunna läsa mellan raderna och tolka det som att Volvo tycker att nya 3,2:an är en dålig motor som inte håller måttet? För någon större pris skillnad är det ju inte tal om så det är ju inte direkt ett sälj argument heller.
Inget man vill erkänna kanske, men dom kan inte påstå att det var deras bäst investerade pengar direkt! :wink: T6 däremot är en grymt fin motor. Fast V8an är ännu bättre! 8)

3.2 finns kvar i USA fortfarande, tillsammans med T6.

Från Windows 10/11 till Windows 7 (eller ren[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]