Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V40
#214108
Lånar tråden en snabbis. Jag har en fundering ang. däcktryck. Jag kör med Michelin 17 " lågprofil utan slang. Jag har tryckt i 3 kg tryck i däcken. Är det för mycket eller låter det bra? Jag är ute efter låg bränsleförbrukning eftersom jag ska köra 60 mil motorväg på Måndag..

Av någon anledning så har jag behövt trycka i en flaska däckfix i båda bakdäcken. Dom höll inte luften. Min fråga ang. detta. Hur länge kan man räkna med att en sådan här lagning håller? På flaskan står det att man helst ska lämna in och laga däcken permanent. Men vad jag har hört så är det bara att köra tills dom går sönder igen? Någon med erfarenhet av detta?


// V40
av riha
#214112
Det är ju inte direkt normalt att behöva skjut ai däckfix i däcken för att de skall hålla luften.

3 Kg är inte för mycket, speciellt inte så mycket så de skall tappa luft.
av ZpeedFreak
#214122
Fråga på din gummiverkstad, dom brukar veta vad däcken tål. Jag frågade för skojs skull när jag bytte däck på min förra bil, då hade jag 16-tummare och jag har för mig att man enligt boken kunde trycka i mellan 2,5 och 2,9 kg med full last och över 160 km. Men på gummiverkstan tyckte killen att däcken tål betydigt mer, jag har för mig att han sa att 3,5 kg går att trycka i utan problem.
Användarvisningsbild
av Bothner
#214136
Continental Sport Cont 2 225 50 17 På Taxin ca 5000 mil, 4 mm kvar!
av AndS
#214163
Ni måste skämta med mig aprillo, inte sjutton har du kört 5000mil på framhjulen och har 4mm kvar? Som jag skrev tidgare och med lugn körning så ligger jag nu på ca 1600 och bedömmer att strax efter 2000 har framhjulen nått ned till slitagemärket på Michelin HP'na. Men de rackarna kanske hårdnar med slitaget 8)
Användarvisningsbild
av Guligan
#214261
För er som kör D5 så får man nog räkna med ett större slitage, iallafall om man vill utnyttja det goa vridet! 8)
Användarvisningsbild
av Bothner
#214600
Jovisst! Har förståss skiftat fram/bak en gång... Har väl ca 2,5 kg i alla däck. Men bromsklossarna bak suger.. bytte igen nyss. 4500 mil denna gång. Förra höll 5500 mil.
av perhall
#214650
Mano skrev:Har kört 1800 mil på Michelin Primacy och har 5,3mm kvar fram och 6,1mm bak. Har kört på 2,6kg runt om hela tiden.
2,0F? Helt klart tror jag att fr a D5 sliter mycket mer däck än bensinarna. Min erfarenhet är att vridstarka dieslar sliter framdäcken 3-4 ggr snabbare än bakdäcken, men svaga bensinmotorer bara 50-80% mer.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]