Sida 1 av 3
E85 trimmad 2.5T bästa alternativet!?
Postat: fre 08 aug 2008, 13:24
av wide
Autotech har lite intressanta trim steg till 2,5T.
http://www.websitefolder.net/atechmotor/Trimsteg(3).asp
Hela 280häst och 450Nm med enbart mjukvara!!. Låter ju väldigt trevligt!. Nån som vet hur ofta man får tanka? :lol:
Måste ju vara den optimala motorn till V70in ju nu. Måste ju kunna få samma effekt med 2,5FT eller?
En 2,5FT med alla "miljö" föredelar och ett chip på 280häst, så blir det väll inte bättre??.
Eller vad säger ni Diesel ägare som pyntar så mkt i skatt och 15spänn för oljan??... :lol:
Re: E85 trimmad 2.5T bästa alternativet!?
Postat: fre 08 aug 2008, 13:27
av wide
Re: E85 trimmad 2.5T bästa alternativet!?
Postat: fre 08 aug 2008, 13:34
av Steff 99
Vet inte om det blir så mycket roligare eller billigare än dieselpower 8)
tankade idag 12.99 för diesel och 12.89 för bensinen.
Sedan så kör man ju på 0,6l /milen och bilen är både snabbare och har bättre vrid än en chipad med med etanolmotor :lol:
Re: E85 trimmad 2.5T bästa alternativet!?
Postat: fre 08 aug 2008, 13:43
av wide
Steff 99 skrev:Vet inte om det blir så mycket roligare eller billigare än dieselpower 8)
tankade idag 12.99 för diesel och 12.89 för bensinen.
Sedan så kör man ju på 0,6l /milen och bilen är både snabbare och har bättre vrid än en chipad med med etanolmotor :lol:
Man kör inge Rolig Volvo diesel på 0,6 mer 0,8 vid normal körning.
Blanda inte in Bmw underbara diesel motorer här!,
Sen kostar E85 ca 8.30, vilket gör att den kan dra rätt mkt för att Dieseln ska bli billigare.... :D
Re: E85 trimmad 2.5T bästa alternativet!?
Postat: fre 08 aug 2008, 14:43
av AndS
Nja, att jag valde en diesel för första gången efter många år och mil med olika bensinturbobilar (dock de flesta SAAB) var att jag ville ha en bil med mycket råstyrka (drar en del släp) och lugn gång på låga varv så föll valet på en 5-cylindrig diesel. Skön råstyrka från 1500varv och att man normalt inte drar den längre än till 2000-2500 vid växling. Blev helförtjust efter första provkörningen.
Men är man ute efter att mycket hästkrafter och kunna vara snabbast vid rödljus så är en trimmad bensin/E85are bättre lämpad.
Re: E85 trimmad 2.5T bästa alternativet!?
Postat: fre 08 aug 2008, 18:06
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Vet inte om det blir så mycket roligare eller billigare än dieselpower 8)
tankade idag 12.99 för diesel och 12.89 för bensinen.
Sedan så kör man ju på 0,6l /milen och bilen är både snabbare och har bättre vrid än en chipad med med etanolmotor :lol:
Vafan alla ska ju pungslå en maximalt bara för att man åker diesel.....
Dyrt vid pumpen.
Dyra i inköp.
Dyra i skatt
Dyra i försäkring
Dyra i förmånsvärde
Dyra i tjänstebilsavdrag
Mycket buller och vibrationer.
Det är mycket man får stå ut med för att få lite lägre förbrukning......
För övrigt har en D5a inte en chans mot en 2,5T ännu mindre mot en chippad 2.5T
Re: E85 trimmad 2.5T bästa alternativet!?
Postat: fre 08 aug 2008, 19:35
av wide
AndS skrev:Nja, att jag valde en diesel för första gången efter många år och mil med olika bensinturbobilar (dock de flesta SAAB) var att jag ville ha en bil med mycket råstyrka (drar en del släp) och lugn gång på låga varv så föll valet på en 5-cylindrig diesel. Skön råstyrka från 1500varv och att man normalt inte drar den längre än till 2000-2500 vid växling. Blev helförtjust efter första provkörningen.
Men är man ute efter att mycket hästkrafter och kunna vara snabbast vid rödljus så är en trimmad bensin/E85are bättre lämpad.
Ja dieseln har sin charm. Men som sagt vill man ha lite körglädje och inte låta som Taxisthlm när man kommer hem. Så är denna E85 mjukvara riktigt intressant.
Re: E85 trimmad 2.5T bästa alternativet!?
Postat: fre 08 aug 2008, 19:38
av wide
VolvoB20 skrev:Steff 99 skrev:Vet inte om det blir så mycket roligare eller billigare än dieselpower 8)
tankade idag 12.99 för diesel och 12.89 för bensinen.
Sedan så kör man ju på 0,6l /milen och bilen är både snabbare och har bättre vrid än en chipad med med etanolmotor :lol:
Vafan alla ska ju pungslå en maximalt bara för att man åker diesel.....
Dyrt vid pumpen.
Dyra i inköp.
Dyra i skatt
Dyra i försäkring
Dyra i förmånsvärde
Dyra i tjänstebilsavdrag
Mycket buller och vibrationer.
Det är mycket man får stå ut med för att få lite lägre förbrukning......
För övrigt har en D5a inte en chans mot en 2,5T ännu mindre mot en chippad 2.5T
Haha ja det var bra skrivet. Ja jag har förstått att många man pratat med som köpt diesel känner sig lurade. När diesel priset har skenat så är det inte lika kul längre.
Skulle vara kul om Volvo för en gång skull kunde vara i framkant och släppa en anpassad E85 motor. En liten typ 1,5l med en högtladdtryck på 1,5Bar eller nått liknade så man kunde utnyttja spritens fina fördelar...
Förövrigt, tycker jag D5an slår 2,5T lätt. Som den är mappad fårn fabrik för att inte konkurrera med 3.2. Men som sagt med en lite mjukvara får man en väldigt trevlig motor... :D
Re: E85 trimmad 2.5T bästa alternativet!?
Postat: fre 08 aug 2008, 20:37
av Steff 99
VolvoB20 skrev:Steff 99 skrev:Vet inte om det blir så mycket roligare eller billigare än dieselpower 8)
tankade idag 12.99 för diesel och 12.89 för bensinen.
Sedan så kör man ju på 0,6l /milen och bilen är både snabbare och har bättre vrid än en chipad med med etanolmotor :lol:
Vafan alla ska ju pungslå en maximalt bara för att man åker diesel.....
Dyrt vid pumpen.
Dyra i inköp.
Dyra i skatt
Dyra i försäkring
Dyra i förmånsvärde
Dyra i tjänstebilsavdrag
Mycket buller och vibrationer.
Det är mycket man får stå ut med för att få lite lägre förbrukning......
För övrigt har en D5a inte en chans mot en 2,5T ännu mindre mot en chippad 2.5T
Dyr vid pumpen....100 mil på en tank är inte det ganska bra, en snittförbrukning på 0,69 blandad
Dyr i inköp....nä tyckte att jag fick ganska mycket bil för 600.000 SEK
Dyr i skatt ..ja lite dyrare än en bensinare skatten är på 5000 kr /år
Dyr i försäkring.... tveksamt om den är dyrare , betalar 4500/år i Storstad körsträcka över 2500mil
Dyr i förmånsvärde/ tjänstebilsavdrag..vet inte äger bilen själv.
Mycket buller och viberationer.....det gäller o åka en riktig diesel lika tyst och viberationsfri som bensinvarianten
0-100 6,9 sek 0-200kmh på drygt 20sek och 35 -40 sek till 250kmh toppfart 250 kmh mao.
Vad jag får stå ut med är att det inte står Volvo på bilen, men det är inte alltid till en nackdel :lol:
Re: E85 trimmad 2.5T bästa alternativet!?
Postat: fre 08 aug 2008, 21:50
av Kroken
Kör S80, D5, aut-08
Dyrt vid pumpen....den genomsnittliga förbrukningen börjar nu sjunka och ligger på 0,75 blandat i Stockholm, men visst dieselprisets uppgång har inte varit trevligt, men driftskostnaden är lägre tack vare den klart lägre förbrukningen (tidigare bensinare 1,15 blandat)
Dyra i inköp...visst den var dyrare men det var jag fullt medveten om när jag köpte bilen
Dyra i skatt...första året var gratis, så det är först om 2 år som det börjar bli dyrare.
Dyra i försäkring...inte alls, var har du fått det ifrån, samma premie
Dyra i förmånsvärde, dyra i tjänstebilsavdrag..äger bilen privat
Mycket buller och vibrationer....det är något som Volvo B20 kör hårt med som för min del inte är sant, bilen är extremt tyst och inga vibrationer alls, jämfört med min tidigare bensinare är den klart tystare och jag provkörde ingående en Lexus GS450H innan (föll på den obefintliga bagageluckan) och jag upplever volvon som lika tyst under gång, stillastående vid rödljus så var Lexusen klart bättre eftersom motorn är avstängd.
Slutligen så har vill jag bara dela med mig av en reflektion som jag gjorde när jag var i Frankrike i somras. E85 är stendött nere på kontinenten och i ett antal tidningsartiklar i franska tidningar så uttalade sig både representanter för bilindustrin och det politiska etablissemanget att E85 är ett avslutat kapitel som alternativt miljöbränsle. Sverige kommer att bli det enda landet med E85...dvs. ingen tillverkare kommer att kunna optimera bilarna enbart för etanol, om du som köpare vill kunna köra utanför Sverige. Förbrukningen kommer därför att vara fortsatt hög. Jag tror därför att E85 kommer bli en kortlivad parantes även i Sverige. Det blir elbilar med en liten förbränningsmotor som stöd som blir framtiden för oss vardagsbilister och syntetisk diesel för den tunga trafiken.