Dieselmotor/Partikelfilter/kvalitetsproblem???
Postat: tor 07 aug 2008, 11:41
Jag åker hel del med Taxi Göteborg och de har V70 och V70II som vanligaste bilar för att de bl a skall få körningar av Volvo. Brukar alltid fråga chaffisarna om de är nöjda med bilarna. De flesta är grymt nöjda med komforten, bästa bilen ur det hänseendet är brukligt att höra. De som kör tidiga V70II verkar ha haft en del strul medan de som kör senare varianter, dvs byggda våren 2008 verkar vara nöjda och kvaliten verkar vara bra. Alla är dock rungade överens om att V70II är ett lyft vad gäller komfort men är ungefär 2dl törstigare /100km med samma motor, 2,4D.
Killen jag åkte med igår till Landvetter sade att orsaken till att de drar förutom att de är tyngre är att Volvo gjort om programmeringen till partikelfiltret och man får inte rätsida på detta. Volvo kommer ut med en mjukvaru-uppdatering först våren 2009. Någon som har någon insight om detta? Vidare påstod han att infästningen för hydraliken som sköter ventilspelet (jag är ingen motorexpert) går sönder pga av partikelfiltrets sätt att rengöras. När rengöringen går igång påverkar det infästningen vilket enligt honom medfört att han på flera bilar fått byta topplock. Detta är tydligen ett problem som funnits sen bilarna kom med partikelfilter till gamla V70 men att Volvo helt enkelt inte åtgärdar det hela och har ingen lösning. Han menade på att det inte spelar någon roll om bilen har gått 5000 eller 20000 mil utan det kan bara hända beroende på hur partikelfiltret rengjorts, där förmodar jag att han menar hur kördes bilen vid de olika rengöringarna av Partikelfiltret.
En taxi körs ju ifs på lite annat sätt, får stå på tomgång betydlig mer än en privatbil.
Någon som har en input eller hört talas om motorer som har detta fel?
Killen jag åkte med igår till Landvetter sade att orsaken till att de drar förutom att de är tyngre är att Volvo gjort om programmeringen till partikelfiltret och man får inte rätsida på detta. Volvo kommer ut med en mjukvaru-uppdatering först våren 2009. Någon som har någon insight om detta? Vidare påstod han att infästningen för hydraliken som sköter ventilspelet (jag är ingen motorexpert) går sönder pga av partikelfiltrets sätt att rengöras. När rengöringen går igång påverkar det infästningen vilket enligt honom medfört att han på flera bilar fått byta topplock. Detta är tydligen ett problem som funnits sen bilarna kom med partikelfilter till gamla V70 men att Volvo helt enkelt inte åtgärdar det hela och har ingen lösning. Han menade på att det inte spelar någon roll om bilen har gått 5000 eller 20000 mil utan det kan bara hända beroende på hur partikelfiltret rengjorts, där förmodar jag att han menar hur kördes bilen vid de olika rengöringarna av Partikelfiltret.
En taxi körs ju ifs på lite annat sätt, får stå på tomgång betydlig mer än en privatbil.
Någon som har en input eller hört talas om motorer som har detta fel?