Sida 1 av 2
Bi-xenon
Postat: tis 05 aug 2008, 20:37
av bugget
När jag beställde min V70 så stod det att det skulle vara Bi-xenon ljus.
Det inbär väl att det är xenon på både hel och halvljus?
Jag tycker att det ser ut som det sitter en halogen lampa i mitt helljus. Typ H7. Kan jag ha fått fel?
Någon som har bilder på sina laminsatser? Med och utan Bi-xenon...
Re: Bi-xenon
Postat: tis 05 aug 2008, 20:46
av bylle
Bi-Xenon innebär att xenonlampan från halvljuset vinklas uppåt samtidigt som en halogenlampa tänds. Inget konstigt, många biltillverkare gör på det sättet.
Re: Bi-xenon
Postat: tis 05 aug 2008, 20:54
av henka35
VW Phaeton W12 har dubbla xenonlampor... 8)

Re: Bi-xenon
Postat: tis 05 aug 2008, 21:24
av bugget
bylle skrev:Bi-Xenon innebär att xenonlampan från halvljuset vinklas uppåt samtidigt som en halogenlampa tänds. Inget konstigt, många biltillverkare gör på det sättet.
Aha okej :D
Då förstår jag! Tack så mycket!
Re: Bi-xenon
Postat: tis 05 aug 2008, 21:37
av robbygg
Vad innebär då Aktiva Bi-xenon ljus som det står i offerten till XC60'n?
Re: Bi-xenon
Postat: tis 05 aug 2008, 21:44
av bylle
robbygg skrev:Vad innebär då Aktiva Bi-xenon ljus som det står i offerten till XC60'n?
Samma som den Bi-xenon som diskuteras ovan, men med tillägget att de aktiva ljusen svänger i sidled för att följa rattrörelserna utifrån hastighet, rattvinkel m m. De lyser således "in i kurvan" när du svänger dit.
Re: Bi-xenon
Postat: ons 06 aug 2008, 01:22
av XC90_Executive
Phaeton har Double-Xenon. Då är det xenon på både hel- och halvljus. Det ger grymt bra ljus, men en stor nackdel är att när man tänder helljuset så behöver lampan uppvärmningstid. Kul med flera sekunders fördröjning på helljuset :???:
Därför kör man med Bi-Xenon där en halogenlampa gör jobbet för helljuset samtidigt som xenonlampan till halvljuset hjälper till.

-)
Re: Bi-xenon
Postat: ons 06 aug 2008, 10:48
av henka35
XC90_Executive skrev:Phaeton har Double-Xenon. Då är det xenon på både hel- och halvljus. Det ger grymt bra ljus, men en stor nackdel är att när man tänder helljuset så behöver lampan uppvärmningstid. Kul med flera sekunders fördröjning på helljuset :???:
Därför kör man med Bi-Xenon där en halogenlampa gör jobbet för helljuset samtidigt som xenonlampan till halvljuset hjälper till.
-)
Det går fort att få bra ljus när xenonlampan tänder. Du har nästan samma ljusflöde som en halogenlampa vid tändögonblicket vilket sedan bara förbättras.
/Henrik
Re: Bi-xenon
Postat: ons 06 aug 2008, 13:32
av matzen10
henka35 skrev:Det går fort att få bra ljus när xenonlampan tänder. Du har nästan samma ljusflöde som en halogenlampa vid tändögonblicket vilket sedan bara förbättras./Henrik
Å katten.. Så de har blivit mer responsiva numera alltså? Jag har oxå levt i tron att det tar ett tag innan man har "godkänt" ljusflöde.
Bra att det utvecklas åt rätt håll
Finns det någon hemsida där man kan se/få veta hur lång tid det tar innan ljusflödet når sitt maximum?
Och vad beror det på att tiden är/varit relativt lång?
M V H
---> Matzen10
Re: Bi-xenon
Postat: ons 06 aug 2008, 13:57
av Guligan
Jo, xenonljusena har blivit snabbare. De har ju även blivit vanligare som fjärrljus.