Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av caskade
Där blev det visst lite fel :D
vi provar igen...

Antar att de flesta som beställt en 2.5FT funderar på att köpa nya däck och fälgar.
Tänkte bara kolla hur alla ska ha det? orginalfälgar eller inte? prisklass på däck? osv.

Sen har jag även en fråga angående däckdimensioner och fälgbredd.

Har nämnligen spanat in ett par Aez fälgar som är 7.5*17" vilken däckbredd skall jag ha till dessa?
Tittade på http://www.geocities.com/bta_tire/omvan ... ioner.html och kom då fram till att jag
kan ha antingen 225/50R17 eller 245/45R17 för att behålla rullningsomkretsen från 225/55R16.
så frågan är då, hur vet jag vilken däckbredd jag ska använda till vilka fälgar?

Sen har jag även kollat in lite olika däck bla.
Hankook - Ventus 104 ZR/YR
Nokian - Z G2 / HAKKA-Z ZR/YR
Michelin - Pilot Sport 2 ZR

Är verkligen Michelin så mycket bättre än de andra så det är värt några extra lax?

Tack på förhand

/Filip
Om du går efter Volvo så ska du ha 225/50 R17. Tänk på att inte ha för breda däck på för smala fälgar och tvärt om. Till 7.5" breda fälgar hade jag inte köpt 245-däck. På 8X17" har Volvo 245.

Jag tycker personligen att Volvo har många riktigt snygga fälgar! Jag tycker att det (nästan alltid) ser bättre ut med Volvo-orginalfälgar. Då vet man också att fälgarna är av hög kvalité och att dom klarar Volvos krav.

Ang däck så tycker jag att du ska kika på Continental också. Är grymt nöjd med mina ContiSportContact3! (dock i 18") Men Michelin PS2 är ett kalasdäck också!
av caskade
Har till slut bestämmt mig för 18" Venator orginalfälgar med Pirelli P Zero Rosso 245/45 R18 Y däck.
http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... tm#ftnotes
Men sen fick jag se på volvos hemsida att om bilen inte är levererad från fabrik med däckbredden 245 mm så måste man ha en sk. utslagsberedare. Och eftersom att 2,5FT levereras med 205/60 R16 så får det väll bli till att fixa en sådan.

Någon som kan förklara lite om denna utslagsberedare? varför den behövs osv? nått man måste lämna in bilen för att få gjort?
av Moody
Antar du vet om att v70 2,5 FT är olaglig med annat än 16" hjul så det är väl inte helt självklart att volvoverkstan vill hjälpa dig med den monteringen :???:
Användarvisningsbild
av Funk
Moody skrev:Antar du vet om att v70 2,5 FT är olaglig med annat än 16" hjul så det är väl inte helt självklart att volvoverkstan vill hjälpa dig med den monteringen :???:
Är den verkligen helbilsgodkänd med bara en fälgstorlek ? Och även om det skulle vara så, numera får man byta till annat än vad som står i regbeviset..

/Thomas
Användarvisningsbild
av kez_style
Funk skrev:
Moody skrev:Antar du vet om att v70 2,5 FT är olaglig med annat än 16" hjul så det är väl inte helt självklart att volvoverkstan vill hjälpa dig med den monteringen :???:
Är den verkligen helbilsgodkänd med bara en fälgstorlek ? Och även om det skulle vara så, numera får man byta till annat än vad som står i regbeviset..
/Thomas
Jasså? sen när och vart står det?
Användarvisningsbild
av henka35
Funk skrev:

/Thomas
Nya V70 II 2.5 FT är typgodkänd med 205/60-16 för att klara Vägverketskrav på miljöbil. Man har sänkt förbrukningen genom att ändra chassihöjden och däcken. Förbrukningen har ändrats fån 0,95 till den övre gränsen för godkänt på 0,92 (med bensin). Därför är bilen olaglig med alla andra dimensioner än just 205/60-16.
Detta är ju inget problem så länge man inte fassnar i en kontroll eller behöver besikta bilen hos bilprovningen.

//Henrik
Användarvisningsbild
av Funk
henka35 skrev:
Funk skrev:

/Thomas
Nya V70 II 2.5 FT är typgodkänd med 205/60-16 för att klara Vägverketskrav på miljöbil. Man har sänkt förbrukningen genom att ändra chassihöjden och däcken. Förbrukningen har ändrats fån 0,95 till den övre gränsen för godkänt på 0,92 (med bensin). Därför är bilen olaglig med alla andra dimensioner än just 205/60-16.
Detta är ju inget problem så länge man inte fassnar i en kontroll eller behöver besikta bilen hos bilprovningen.

//Henrik
Tror knappast att det spelar någon roll. Typgodkännande är en sak, besiktning och lagligt framförande i trafik en annan.
Samma regler gäller ju egentligen alla bilar med helbilsgodkännande, det är fullt OK att ändra/byta i efterhand. Enda undantaget skulle vara om reglerna ändras så som det föreslagits att t.ex vissa "fördelar" med miljöbil skulle dras in om man körde på dubbdäck, men där är vi inte än..

/Thomas
Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker j[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]

ok, lite som jag misstänkte då.......