Sida 1 av 5
Otroligt trevlig bil, men motoralternativen är ju inte 08a
Postat: sön 03 feb 2008, 11:58
av wide
Så tänkte göra lite ovänner... :lol:
2.0 F 145hk. Visst går den på etanol men hallå, hur farlig är inte denna vid omkörningar?. Måste ju vara den slöaste V70in på massor med år. Visst fanns det en 140häst i förra, men den var inte lika tung.
2.5T funnits i 16år, och man lyckas inte släppa den med etanol på direkten. Pinsamt!!
3.2 trevlig spis, men för klen och törstig att man tvingas sänka effekt en på 2.5an för att denna motor skulle sälja alls.
T6an en mkt trevlig bil, som jag kört en hel del. Men som sagt är den 08a eller 98a?. Denna skulle ha släppas som Heicos demobil med en 330hk etanol version!!. Då hade den varit klockren, nu vågar ingen köpa den för den är så "smutsig".
Dieslarna är helt ok. D5a är tom riktigt trevlig, men lite synd att den låter så mkt so men traktor. Volvo har lite kvar att komma till våra Tyska vänner..
Så har jag fel?.. :lol:
Re: Otroligt trevlig bil, men motoralternativen är ju inte 08a
Postat: sön 03 feb 2008, 12:35
av Brainy
Volvo gör ju som alltid och väntar med att släppa alla motoralternativ och låter det komma med tiden. Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas de som nöjjer sig med slöa motorer som en 140hk flexifuel, tycker du att en omkörning är livsfarlig så hoppas jag att du låter bli ;)
Det sägs ju även att det ska komma ett komplement för förlorade R-modellen och där kommer du garanterat hitta en prestandamotor om inte T6 duger för dig.
8an har jag hört att den inte kommer i V70II (tyvärr) så antagligen blir det väl en variant på en 6a?
Men däremot har jag rätt säkra källor på att en D6 är på ingående och den blir ju högintressant!
Ovänner? varför det? Så länge du inte är ute efter att provocera utan bara funderar på något och vill finna svar så är jag nöjd.
mvh
Anders
Re: Otroligt trevlig bil, men motoralternativen är ju inte 08a
Postat: sön 03 feb 2008, 17:52
av wide
Brainded skrev:Volvo gör ju som alltid och väntar med att släppa alla motoralternativ och låter det komma med tiden. Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas de som nöjjer sig med slöa motorer som en 140hk flexifuel, tycker du att en omkörning är livsfarlig så hoppas jag att du låter bli ;)
Jo men 140hk spis från Ford är ju liter surt om man vill köra på etanol. Ja köra om med 140häst då gäller det att ta sats. :lol: , nää den duger säkert att glida runt med. Är det inte konstigt att Saab lyckats att från -02 kunna köra på etanol utan nån hårdvaruförändring??, har de haft tur eller var det så tidiga att tänka på etanol?
http://sv.bsr.se/e85/kits/
Det sägs ju även att det ska komma ett komplement för förlorade R-modellen och där kommer du garanterat hitta en prestandamotor om inte T6 duger för dig.
8an har jag hört att den inte kommer i V70II (tyvärr) så antagligen blir det väl en variant på en 6a?
Men däremot har jag rätt säkra källor på att en D6 är på ingående och den blir ju högintressant!
Som sagt en 285hk Top of the Line Version, räcker inte om man ska nån gång kunna ge sig på Tyskarna.
Ovänner? varför det? Så länge du inte är ute efter att provocera utan bara funderar på något och vill finna svar så är jag nöjd.
Man får alltid ovänner när man kritiserar ett märke på ett märkesforum.. :lol:
mvh
Anders
Re: Otroligt trevlig bil, men motoralternativen är ju inte 08a
Postat: sön 03 feb 2008, 18:36
av Brainy
Inte kom väl Saab 9-5 biofuel redan 02? Att det går att lösa med mjukvara genom trimfirma är ju en annan femma! Jag körde min 340 från 88 på etanol utan att byta något så jämförelsen haltar lite.
Att sen volvo inte haft lika överdimensionerade spridare som saab på V70 är ju en annan femma.
Jag tror precis som skrivs i den andra tråden där du pratar om detta att volvo inte tror att etanol är någon framtidssatsning och eg. inte vill ha någon.
Som sagt, vi får väl se vad vad efterföljaren till R blir innan vi låser oss till att T6 är kasst och inte duger till att konkurrera med tyskarna.
mvh
Anders
Re: Otroligt trevlig bil, men motoralternativen är ju inte 08a
Postat: sön 03 feb 2008, 19:09
av wide
Brainded skrev:Inte kom väl Saab 9-5 biofuel redan 02? Att det går att lösa med mjukvara genom trimfirma är ju en annan femma! Jag körde min 340 från 88 på etanol utan att byta något så jämförelsen haltar lite.
Att sen volvo inte haft lika överdimensionerade spridare som saab på V70 är ju en annan femma.
Jag tror precis som skrivs i den andra tråden där du pratar om detta att volvo inte tror att etanol är någon framtidssatsning och eg. inte vill ha någon.
Som sagt, vi får väl se vad vad efterföljaren till R blir innan vi låser oss till att T6 är kasst och inte duger till att konkurrera med tyskarna.
mvh
Anders
Nix de kom inte -02 men dessa bilar klara av att köra på etanol utan hårdvaruförändring. Nyare bilar brukar man inte bara byta till etanol, man vill gärna byta lite i bränslesytemet och tom i motorn. Tror att Volvo blev tvungna att byta lite prylar i 2.5T motorn för att våga köra på etanol.
Det är det som jag tycker är konstigt, att Saab vågar. Men som sagt man vet inte om de chansar, de har ju just nu ett jäkla problem med vehusvent på massor med bilar. Som de verkar försöka lura kunder att deras garanti inte gäller.
Hoppas de inte gör samma miss med etanolen..... :???:
Nä inte är T6an kass mer prisvärd prestandakombi får man leta efter, men jag tror man kunde få mer kunder som är villiga att betala lite mer om man får lite mer effekt... :lol:
Re: Otroligt trevlig bil, men motoralternativen är ju inte 08a
Postat: sön 03 feb 2008, 19:41
av Brainy
Nu bytte iofs saab bl.a. bränsletank, påfyllningsrör, bränslepump, vissa slangar, bränsletrycksregulator, ventilsäten (in o ut) inloppsventiler och till andra tändstift när de lanserade Biopower. Så att det är samma motor som den ursprungliga turbon är långt ifrån sanningen.
Sen lyckades ju saab pricka helt rätt med denna satsning både vad gäller tid och utformning.
mvh
Anders
Re: Otroligt trevlig bil, men motoralternativen är ju inte 08a
Postat: sön 03 feb 2008, 21:14
av wide
Brainded skrev:Nu bytte iofs saab bl.a. bränsletank, påfyllningsrör, bränslepump, vissa slangar, bränsletrycksregulator, ventilsäten (in o ut) inloppsventiler och till andra tändstift när de lanserade Biopower. Så att det är samma motor som den ursprungliga turbon är långt ifrån sanningen.
Sen lyckades ju saab pricka helt rätt med denna satsning både vad gäller tid och utformning.
mvh
Anders
Men de etanoltrim som bla BSR säljer så byts inget från -02. Hur går det till?
Re: Otroligt trevlig bil, men motoralternativen är ju inte 08a
Postat: sön 03 feb 2008, 21:23
av viktore
Det finns en ~350hk version av T6an, dock inte i någon modell atm.
Som kuriosa kan nämnas att Volvos V8a från S80/XC90 sänks ner i Nobles nyaste då tillsammans med två turbos, utvecklar 650hk.
Re: Otroligt trevlig bil, men motoralternativen är ju inte 08a
Postat: sön 03 feb 2008, 22:45
av Brainy
wide skrev:Brainded skrev:Nu bytte iofs saab bl.a. bränsletank, påfyllningsrör, bränslepump, vissa slangar, bränsletrycksregulator, ventilsäten (in o ut) inloppsventiler och till andra tändstift när de lanserade Biopower. Så att det är samma motor som den ursprungliga turbon är långt ifrån sanningen.
Sen lyckades ju saab pricka helt rätt med denna satsning både vad gäller tid och utformning.
mvh
Anders
Men de etanoltrim som bla BSR säljer så byts inget från -02. Hur går det till?
Ska du gå in på eftermarknadskit som inte kommer från tillverkaren själv så kan du garanterat få ur mer effekt ur en T6 med.
Saab garanterar inte att bilen håller med detta kit från BSR, det är skillnaden! För att bränslepumpen långsiktigt ska hålla så säger saab att det krävs en annan på etanolverisionen osv osv. går du in på
http://www.e85.nu så kommer dom hävda att det inte inte behövs några ändringar alls för att bilen även långsiktigt ska må bra men jag tror knappast att tillverkarna hade lagt på sig så stora kostnader för att göra ändringar o så var fallet... Då hade de knappast haft samma motor i 140 och 170hästarna heller...
Som sagt så körde jag min 88a 340 på etanol utan att byta någon hårdvara alls... det har jag aldrig gjort med någon saab, bmw, audi som varit så gamla...
mvh
Anders
Re: Otroligt trevlig bil, men motoralternativen är ju inte 08a
Postat: mån 04 feb 2008, 07:28
av VolvoB20
viktore skrev:Det finns en ~350hk version av T6an, dock inte i någon modell atm.
Som kuriosa kan nämnas att Volvos V8a från S80/XC90 sänks ner i Nobles nyaste då tillsammans med två turbos, utvecklar 650hk.
Som kuriosa kan väl nämnas att volvo inte tillverkar "Volvos V8a från S80/XC90" utan köper den färfig från Yamaha, den sitter ju tex i deras 300 hk utombordare också