Sida 1 av 56
Bränsleförbrukning
Postat: sön 23 dec 2007, 17:33
av Primus
Tänkte att vi kunde använda denna tråd till att berätta om bränsleförbrukningen. Vore kul om det inte utbröt en jättedebatt om varför vissa har hög eller låg. Skulle vara befriande med en ganska ren tråd om ämnet.
Efter 50 mil har jag följende att rapportera. Under 2,5 timmars sightseeing i Stockholm med släkten idag så tog den 8,4. Fram till detta har den legat på 8,2 med mest blandad körning. Kröp ned till 8.0 under en tur på landsväg med blandad 70 och 90km/h.
Tycker det är lägre än vad jag förväntade mig. Glädjande lågt då det inte är ovanligt att de ligger lite högt i början. Vi får väl se vad fortsättningen ger.
Postat: sön 23 dec 2007, 17:38
av Bothner
Enligt färddator eller uträkning från tankning full till full + tripmätare?
Postat: sön 23 dec 2007, 17:47
av Primus
Allt enligt färddatorn. Borde ha skrivit det.
Om jag har förstått Volvos system så räknas ganska få mil in i förbrukningen vlket innebär att man inte kan jämföra en hel tank korrekt. Men det jag skrev var reflektioner från 50 mil uppdelat på olika körningar. Då borde det ju vara något sådär korrekt. Skall bli intressant att se när första tankningen kommer hur mycket den tagit exakt.
Postat: sön 23 dec 2007, 18:02
av mh00811
Har 0,74 i snitt (tank +trippm) på min 2.4D manuell vilket är helt ok då jag med samma typ av körning låg på 1,05 med min audi A6 2.4, jag har provat att snålköra på landsväg och kommit ner på 0,55 men då gick det i princip aldrig över 100 km/h. Samtliga siffror är med dubbdäck.
Färddatorn verkar stämma så länge man kör, diselvärmaren och tomgång räknar den ju inte med så då blir siffrorna för låga.
Är det någon som vet under vilket intervall snittförbrukningen räknas, är det senaste 10 milen?
V70II 2.4D
Postat: sön 23 dec 2007, 18:31
av Petzzon
Snittförbrukningen måste räknas under avsevärt längre körsträcka än 10 mil. Hur långt har ja ingen aning nollställt min mycket sällan under dom 7000 mil ja kört hitills, och kan säga att en fullfartsetapp på 30 mil inte ändrade snittet mer mer än 1-2 centiliter.
I min tro torde de va minst 100 mil.
Sen kan ja tillägga att min bíl ligger på ca 0,71 i snitt mkt landsväg men körs mkt hårt. Bilen en S80 2,4D Automat med KCR box.
Nu återlämnad i väntan på en XC 70 manuell (äntligen slippa denna jävla obetslutsamma ryckiga automat!)
God Jul!
Postat: sön 23 dec 2007, 20:11
av perhall
Den räknar väl från det man nollställer, om det så är 300 meter eller 5000 mil!
Min 2,5T manuell nu efter500 mil 0,9 på motorväg om man kör 120, uppmätt ca 0,88 på datorn 0,92... har testat några ggr
inte så snålt kanske men ok!
v-däck drar väl inte mer, de e ju smalare...
Re: Bränsleförbrukning
Postat: sön 23 dec 2007, 22:44
av XC90_Executive
Primus skrev:Efter 50 mil har jag följende att rapportera. Under 2,5 timmars sightseeing i Stockholm med släkten idag så tog den 8,4. Fram till detta har den legat på 8,2 med mest blandad körning. Kröp ned till 8.0 under en tur på landsväg med blandad 70 och 90km/h.
Låter riktigt bra för att vara helt ny! När den har gått 500-1000 mil kommer du märka skillnad! Både att motorn blir piggare och att förbrukningen kommer minska!
Jag kör XC90 D5 GT (MY07) och den ligger just nu på 10,5 i stadstrafik. Men det är klart, det blir mycket kallstarter och man har ju rätt så tung högerfot! :D Kan dock säga att jag är supernöjd med förbrukningen!! Vid landsvägskörning är 7.0 inga problem!
Postat: sön 23 dec 2007, 23:33
av Guligan
perhall skrev:Den räknar väl från det man nollställer, om det så är 300 meter eller 5000 mil!
Min 2,5T manuell nu efter500 mil 0,9 på motorväg om man kör 120, uppmätt ca 0,88 på datorn 0,92... har testat några ggr
inte så snålt kanske men ok!
v-däck drar väl inte mer, de e ju smalare...
Nix, tror inte den räknar så långt som 5000 mil tillbaks. Känns som det är betydligt kortare sträcka. Någon som kan detta?
Postat: mån 24 dec 2007, 01:24
av perhall
Vi har en BMW också och på den är det så - förbrukningen är 8,8 i flera månader om man inte nollställer, den liksom stabiliseras efter ett tag. Och på äldre bmw fanns förbrukn 1 o 2, 1:an kunde man ha sen bilen var ny och så nollställde man bara tvåan.
PH
Postat: mån 24 dec 2007, 11:27
av Primus
Enligt instruktionsboken skall det vara som perhall skriver. Räknar från det att du nollställt den. Om det stämmer, vilket det borde göra, så innebär det att efter ett tag så är det så många mil lagrade att nya mil får en väldigt liten påverkan. BMW har samma system(tror jag). Där stabiliserades förbrukningen efter ett tag och rörde sig allt mindre. Återigen exakt som perhall skrev.