Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Korny
Har precis fått veta att min beställda V70II AWD D5 (med manuell låda) ska börja byggas inom kort, MEN igår hälsade jag på en bekant som precis fått sin V70II 2.4D och när vi kollade i hans instruktionsbok blev jag helt ställd.... Vi kollade på dragvikter och enligt instruktionsboken är dragviken för V70II med D5 manuell låda 1600kg (BE-kort), vilket gör att jag inte kan dra min nyköpta husvagn (1800kg).
Vafan gör man....? Är inte speciellt sugen på att punga ut med ca 20000:- till för en automatlåda jag inte vill ha...

De "roliga" är att jag beställde bilen för att få en bättre dragbil än den V70 140HK jag har idag, men den får jag iaf dra 1800kg med...
Användarvisningsbild
av Lilja
Tycker det verkar lite märkligt jag att automatlådan skulle klara mer än manuell. Jag hade skitit i det och dragit den ändå men det är ju upp till dig, finns inte så mycket val tyvärr.
av Psyko
Korny skrev:Har precis fått veta att min beställda V70II AWD D5 (med manuell låda) ska börja byggas inom kort, MEN igår hälsade jag på en bekant som precis fått sin V70II 2.4D och när vi kollade i hans instruktionsbok blev jag helt ställd.... Vi kollade på dragvikter och enligt instruktionsboken är dragviken för V70II med D5 manuell låda 1600kg (BE-kort), vilket gör att jag inte kan dra min nyköpta husvagn (1800kg).
Vafan gör man....? Är inte speciellt sugen på att punga ut med ca 20000:- till för en automatlåda jag inte vill ha...

De "roliga" är att jag beställde bilen för att få en bättre dragbil än den V70 140HK jag har idag, men den får jag iaf dra 1800kg med...
Man kan ju tycka att du borde ha tagit reda på detta INNAN du beställde en ny bil :roll:
av Volvo mitt val
Psyko skrev:
Korny skrev:Har precis fått veta att min beställda V70II AWD D5 (med manuell låda) ska börja byggas inom kort, MEN igår hälsade jag på en bekant som precis fått sin V70II 2.4D och när vi kollade i hans instruktionsbok blev jag helt ställd.... Vi kollade på dragvikter och enligt instruktionsboken är dragviken för V70II med D5 manuell låda 1600kg (BE-kort), vilket gör att jag inte kan dra min nyköpta husvagn (1800kg).

Man kan ju tycka att du borde ha tagit reda på detta INNAN du beställde en ny bil :roll:
På Volvos hemsida står 1800 kg för 2,4D ingen reservation för att det förutsätter automatlåda.
av Psyko
Volvo mitt val skrev:
Psyko skrev:

På Volvos hemsida står 1800 kg för 2,4D ingen reservation för att det förutsätter automatlåda.
Vad står det i registreringsbeviset på den bilen du kollade ?
Användarvisningsbild
av tjotto
I mitt regbevis står det 1800 kg. På en 2,4D
Volvos hemsida skriver 1800 kg. Både D5 och 2,4D.
slutsatsen måste vara att man får dra 1800 kg på båda

Det är feltryck i boken om det inte står 1800 kg.
Användarvisningsbild
av Korny
Ok, då kan jag ta de lugnt då :D
Kanon att ni kollat upp detta, man tackar och bockar.

Skumt ändå med tryckfel i instruktionboken.... man kan ju tycka att det borde ligga i Volvos intressa att lämna så korrekt information som möjligt i en instruktionsbok.

Ska kolla om jag kan låna boken och scanna in sidan de står på....

Mvh David
Användarvisningsbild
av henka35
Men gäller det även 1800 kg för AWD???
Det kan finnas en skillnad där, kolla up det oxå

//Henrik

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]