Sida 1 av 4

Hur köra in ny bensinturbobil?

Postat: sön 07 okt 2007, 21:17
av perhall
Jag har hört följande:
- kör in bilen försiktigt, dra inte för långt på växlarna, segdra inte
- kör som vanligt (vilket ju inte är ett så informativt påstående...)
- kör riktigt hårt så går bilen bättre för all framtid, piggare, roligare och drar mindre bensin

Vilket stämmer?
Gäller i detta fall en V70 II 2,5 T

Postat: sön 07 okt 2007, 22:06
av tjotto
Skall du ha bilen själv i mer än tre år? Inte, kör som f-n. Skall du ha bilen länge kör normalt... Jag tror iofs inte att livslängden påverkas nämnvärt. Varvstoppet ligger nog med marginal. Jag har däremot läst nånnstans att man inte skall belasta på för låga varv i början...

Själv kör jag in mina bilar ganska hårt och är nöjd med resultatet hittintills. (ta i trä)

Postat: mån 08 okt 2007, 10:19
av dali
Samlade råd från ett antal nybilsköp (olika märken), under första 200 milen:

- Undvik höga varv (över 4500 på bensinare) och segdragning på låga varv (under 1500 bensinare).
- Ligg inte på samma växel/varvtal längre sträckor (undvik farthållare).
- Om du är pedant, gör ett extra olje- och filterbyte när bilen gått ca 500 mil. Rensar bort de ev inslitningsrester som finns i oljan. Efter det följer du rekommenderade serviceintervall.

Moderna "svenssonmotorer" har idag så pass exakta toleranser vid tillverkning att inkörning inte är lika viktigt som det var förr i tiden. Det skadar dock inte att vara snäll mot en färsk motor.

Postat: mån 08 okt 2007, 16:03
av Nexus
inkörningen är redan sabbad då de kör som galningar med bilen innan den når återförsäljaren :evil: . Varför gasa som en galning bara för att man inta ska ha bilen så länge förstår jag mig ej på???? jag är rädd om bilen och vill att nya ägaren ej ska få problem p g a illa körd bil :???:

Postat: mån 08 okt 2007, 19:50
av tjotto
Min erfarenhet är iaf att "hårt" körda motorer är piggare och rappare i karaktären. Har inga tekniska bevis bara egna erfarenheter och observationer.

Näste eller om det blir näste ägare igen betalar inte en krona till förste ägaren för en snäll inkörning. Jag anser att det är samma med att sätta på överdragsklädsel, man sparar åt någon annan. Har jag betalat för en ny bil så vill ja använda bilen.

Postat: mån 08 okt 2007, 20:21
av Nexus
tjotto skrev:Min erfarenhet är iaf att "hårt" körda motorer är piggare och rappare i karaktären. Har inga tekniska bevis bara egna erfarenheter och observationer.

Näste eller om det blir näste ägare igen betalar inte en krona till förste ägaren för en snäll inkörning. Jag anser att det är samma med att sätta på överdragsklädsel, man sparar åt någon annan. Har jag betalat för en ny bil så vill ja använda bilen.
Jag har oxå erfarenheten av att hårt inkörda bilar e rappare i karaktären och jag betalar gärna extra för en fin välskött bil. Valde mellan många V70 innan jag köpte den jag har nu. Tyvärr så värderar bilfirmor inte så mycket på skick utan går enligt deras förbannade lista :x

Postat: ons 21 nov 2007, 10:58
av hunkyduude
Ställ dig frågan....vad är det som skall köras in i en motor?
I en modern motor är det bara kolvringarna som skall köras in och detta skall helst ske så fort som möjligt innan henings spåren i cylindrarna slits bort, om det sker kommer kolvringarna endast att poleras blanka och de kommer aldrig att täta ordentligt.
Bilarna(motorerna) körs mycket hårt redan på fabriken.

Inom roadracing (MC) körs nya hojar in mycket hårt, undvika allt för höga varv samt att viktigt att motorn är varm sedan gäller hög belastning så kolvringarna trycks ut av kompressions trycket.

Postat: ons 21 nov 2007, 12:05
av Pachipachihand
Tror Dalis inlägg här är att rekomendera:


- Undvik höga varv
- Ligg inte på samma växel/varvtal längre sträckor
- Om du är pedant, gör ett extra olje- och filterbyte

Moderna "svenssonmotorer" har idag så pass exakta toleranser vid tillverkning att inkörning inte är lika viktigt som det var förr i tiden. Det skadar dock inte att vara snäll mot en färsk motor.

Postat: ons 21 nov 2007, 12:49
av Steff 99
Undvik höga varv
- Ligg inte på samma växel/varvtal längre sträckor
- Om du är pedant, gör ett extra olje- och filterbyte
Och vad händer om man inte gör detta???
Exploderar motorn när man har kört 10.000 mil ???
Om man följer rekomendationen ovan så håller den för evigt..eller ?? :shock:

Postat: ons 21 nov 2007, 17:16
av dali
Japp du har helt rätt. Motorn exploderar i samma sekund som kilometerräknaren slår om från 99999 km. Kom ihåg att svänga av trafikerade vägar före det händer.

Eller så håller den för evigt, några andra alternativ är ju helt otänkbara ... :roll: