Sida 1 av 1

V70 bättre bil än s80?

Postat: fre 31 aug 2007, 09:55
av Pachipachihand
Funderar på dessa bilar som båda är rätt nya på marknaden. S80 kom väl för något åt sen bara.Som vi säkert alla hört har s80 fått viss kritik med bla gnissel gnirkade interiör,visst insläpp av vägljud och nervöst uppträdande automatlådor mm. Med nya v70 säger ju volvo att dom lagt mycket tid på att just få ner ljudnivåerna,säkert ochså en del annat som dom lärt sig med s80 för och nackdelar. Min fråga är tillslut då om v70 är en bättre bil än s80 eftersom den är nyare,eller är dom identiska? Kanske har volvo uppdaterat s80 iomed 2008 års modeller? S80 ska ju ändå vara volvos flaggskepp,skulle kännas surt om man köper en sådan och får en sämmre bil än nya v70.

En fundering jag hade bara.. :roll:

Postat: fre 31 aug 2007, 12:15
av VolvoBM
Det är nog samma "skit" i bägge modellerna..... Växellådan måste ju vara samma, inredningsdetaljerna ser oerhört lika ut så där kan det väl inte skilja något.
Vägljud kan knappast vara mindre i en kombi än i en sedan, då själva konstruktionen med resonanslåda (läs lastutrymme) talar för sedanens fördel när det gäller ljud.
Det är nog ingen större skillnad mellan dem med en liten fördel mot sedanen, när det gäller ljud.

Postat: fre 31 aug 2007, 13:32
av perhall
VolvoBM skrev:Det är nog samma "skit" i bägge modellerna..... Växellådan måste ju vara samma, inredningsdetaljerna ser oerhört lika ut så där kan det väl inte skilja något.
Vägljud kan knappast vara mindre i en kombi än i en sedan, då själva konstruktionen med resonanslåda (läs lastutrymme) talar för sedanens fördel när det gäller ljud.
Det är nog ingen större skillnad mellan dem med en liten fördel mot sedanen, när det gäller ljud.
Flera tester menar att kombin är tystare än sedanen - det låter otroligt för så har det aldrig varit tidigare. Men både väg- och motorljud har jag läst ska vara lägre i V70 än S80 (teknikens värld och ams)
PH

Postat: fre 31 aug 2007, 15:14
av air
Fler/tjockare/annorlunda dämpmattor = tystare bil. Kombi eller ej, spelar mindre roll.

Postat: fre 31 aug 2007, 16:04
av VolvoBM
air skrev:Fler/tjockare/annorlunda dämpmattor = tystare bil. Kombi eller ej, spelar mindre roll.
Detta samband är givet, men då skulle alltså V70:n ha tjockare och andra mattor än S80:n att tillgå? Tja, omöjligt är det inte men knappast troligt. V70:n målgrupp är inte lika "kräsen" eller "van" vid tystnaden (läs barnfamiljer är sällan tysta... :wink: ) som S80:n. Men som sagt var jag har haft fel förrut......

Postat: fre 31 aug 2007, 16:58
av perhall
air skrev:Fler/tjockare/annorlunda dämpmattor = tystare bil. Kombi eller ej, spelar mindre roll.
Normalt så är en kombi alltid lite bullrigare - allt annat lika - pga större närvaro av ljud från bakre hjulhus samt mer luftvolym, med ty åtföljande resonansljud och annat buller. KOmbiutrymmet släpper in en del ljud.

Om skillnaden är stor eller inte - på 240 var den det, numera är den liten men märkbar. Jag upplevde dock i S60/V70N att med stora hjul var V70 bullrigare.

Troligen har Volvo lagt in en del extraisolering i V70II samt kanske ändrat bussningar etc. Följden kan bli att någon annan egenskap blir sämre när bullret blir lägre. Rimligen borde dessa förändringar ha införts även i S80.

V70II har fått mycket beröm för den låga bullernivån. Huruvida S80 är bullrigare har jag ingen aning om..
PH

Postat: lör 01 sep 2007, 14:53
av Pachipachihand
Troligen har Volvo lagt in en del extraisolering i V70II samt kanske ändrat bussningar etc. Följden kan bli att någon annan egenskap blir sämre när bullret blir lägre. Rimligen borde dessa förändringar ha införts även i S80.

V70II har fått mycket beröm för den låga bullernivån. Huruvida S80 är bullrigare har jag ingen aning om..
PH[/quote]


Men då borde ju volvo enkelt kunna göra det samma i s80. Tråkigt att köpa en sämmre bil som har samma prislapp. Skulle ju kännas konstigt att behöva köpa en kombi för att få en glidare istället för en sedan..

Postat: lör 01 sep 2007, 22:42
av perhall
Pachipachihand skrev:Troligen har Volvo lagt in en del extraisolering i V70II samt kanske ändrat bussningar etc. Följden kan bli att någon annan egenskap blir sämre när bullret blir lägre. Rimligen borde dessa förändringar ha införts även i S80.

V70II har fått mycket beröm för den låga bullernivån. Huruvida S80 är bullrigare har jag ingen aning om..
PH

Men då borde ju volvo enkelt kunna göra det samma i s80. Tråkigt att köpa en sämmre bil som har samma prislapp. Skulle ju kännas konstigt att behöva köpa en kombi för att få en glidare istället för en sedan..[/quote]

Håller med och så skrev jag också. Men MY 07 S80 skulle kunna tänkas vara lite bullrigare än MY 08. Så var det t ex när 850:n kom, 92:orna fick kritik för buller, sen fick 93:orna bl a tjockare rutor samt 195/60-15 istf 205/55-15.
PH

Postat: sön 02 sep 2007, 22:40
av Joli
Nedan ser ni resultat från bullermätningar i nya V70II, V70n, nya S80 och nya Mondeon i tidningen Auto Motor & Sport. Notera att fälgstorlekarna är olika och att inte alla bilar mättes i samma test, och troligen alltså inte på samma vägsträcka.

V70II 2,5T - 17"
50 km/h: 60 db
80 km/h: 62 db
100 km/h: 66 db
120 km/h: 69 db
Bullerbetyg av tidningen: 90%

V70n 2,5T Classic - 16"
80 km/h: 62 db
100 km/h: 66 db
120 km/h: 69 db
Bullerbetyg av tidningen: 75%

S80II V8 - 18"
80 km/h: 61 db
100 km/h: 65 db
140 km/h: 69 db (OBS! 140 km/h)
Bullerbetyg av tidningen: 92%

Mondeo 2,0 TDCI - 17"
50 km/h: 60 db
80 km/h: 64 db
100 km/h: 68 db
120 km/h: 68 db (!? Samma som i 100 km/h, konstigt... eller tryckfel)
140 km/h: 71 db
Bullerbetyg av tidningen: 67%

Viktigt att tänka på är att vad decibelmätaren och vad örat uppfattar är inte alltid samma sak, men skall man tro på journatlisterna på Auto Motor & Sport så är S80n tystare än V70II som emellertid är klart tystare än både gamla V70n och nya Mondeo.

I jämförelsen mellan nya V70II och V70n Classic skriver man så här: "ljudisoleringen är klart bättre i nya bilen. Vindbrus och vägljud är nästan helt utraderade och motorn... är den verkligen igång? Det är bara under maximal belastning som den hörs som ett avlägset brummande i landsvägstempo".

Vi Bilägare, som testade exakt samma V70II 2,5T som Auto Motor & Sport (alltså med 17"), skriver följande: "Volvo har också filat en hel del på hjulupphängningarnas bussningar. Resultatet är att däcksbullret är bättre dämpat än i både gamla V70 och de flesta klasskunkurrenter. Det i sin tur innebär att ljudnivån är behagligt låg, även när bilen körs på grovkorning asfalt." Sedan fortsätter de med "På slät asfalt smyger nya V70 fram ända upp till motorvägsfart. Men bilen klarar också grovt underlag med hedern i behåll. Däcksbullret är mycket väl dämpat och även andra oljud är effektivt bortisolerade.

Robert Collin på Aftonbladet har gnällt på att nya S80 bullrar mycket, t.o.m. mer än gamla S80. Om nya V70II så skriver han att den är mycket tyst, även om han inte jämför den med nya S80 så låter det som han tycker att den är tystare - och har bättre fjädring. V70II får av Collin 5 stjärnor av 5 möjliga för komforten medans nya S80 bara får 3!

Detta är vad motorjournalisterna tycker, men den som verkligen vill veta gör väl bäst i att åka och testa själv. :D

Postat: mån 03 sep 2007, 11:13
av Joli
Ledsen gott folk, men jag råkade skriva fel i mitt senaste inlägg och det verkar inte gå att redigera tidigare inlägg, så här kommer en rättelse:

V70II 2,5T - 17"
80 km/h: 62 db
100 km/h: 66 db
120 km/h: 69 db
Bullerbetyg av tidningen: 90%

V70n 2,5T Classic - 16"
80 km/h: 64 db
100 km/h: 67 db
120 km/h: 70 db
Bullerbetyg av tidningen: 75%