Sida 1 av 1

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Postat: lör 23 aug 2025, 12:50
av oktan
Håller på att fixa till en V70 d5 2010 som jag kom över billigt som hade sina fel.
Bla annat är den jäkligt trögstyrd. Då servopumpen som satt i verkade läcka och sen visade sig även glapp i axeln så bytte jag ut den till en helt ny. Oljan böts ut samtidigt då den som fanns i behållaren såg ut som kaffe då jag tömde den.Men trots det är den trögstyrd. Hjälper inte att ställa om den mellan låg mellan och hög i menyn för trögheten, Så nu har jag slut på ideer.
Någon som har en aning om hur jag går vidare ?

Re: Trögstyrd V70 trots ny servopump

Postat: lör 23 aug 2025, 13:26
av kebabpizza
Kärvande rattaxelknutar är väl en klassisk åkomma på alla äldre bilar, kan vara värt att kolla upp.

Re: Trögstyrd V70 trots ny servopump

Postat: lör 23 aug 2025, 15:43
av Erik Å
Kullagret där rattaxeln går in i styrväxeln kan rosta eftersom det sitter oskyddat vänt uppåt.. Lite olja eller fett på lagret är inte fel.
Jag smorde upp kuggstången med MoS2-fett när bilen var typ 18 år, det behövdes. Det var rätt torrt..
Bort med damasken på vänster sida och fullt styrutslag åt höger så kommer kuggstången snällt ut för infettning :-)

Re: Trögstyrd V70 trots ny servopump

Postat: sön 24 aug 2025, 12:23
av oktan
kebabpizza skrev: lör 23 aug 2025, 13:26 Kärvande rattaxelknutar är väl en klassisk åkomma på alla äldre bilar, kan vara värt att kolla upp.
Får kolla upp det.

Re: Trögstyrd V70 trots ny servopump

Postat: sön 24 aug 2025, 12:24
av oktan
Erik Å skrev: lör 23 aug 2025, 15:43 Kullagret där rattaxeln går in i styrväxeln kan rosta eftersom det sitter oskyddat vänt uppåt.. Lite olja eller fett på lagret är inte fel.
Jag smorde upp kuggstången med MoS2-fett när bilen var typ 18 år, det behövdes. Det var rätt torrt..
Bort med damasken på vänster sida och fullt styrutslag åt höger så kommer kuggstången snällt ut för infettning :-)
Ska testa det.