V70 D4 181hk VEA, Låg kylarvätskenivå blev motorbyte
Postat: fre 15 aug 2025, 12:23
Hej,
Köpte en välservad v70 -15 för mindre än två år sedan av en volvoåterförsäljare och för några veckor sedan så började den larma för låg kylarvätskenivå, varenda gång man öppnar locket till expansionkärlet så kommer vätskan tillbaka så uppenbarligen så bygger den tryck i systemet.
Bilen fick åka bärgare till verkstan och där började den felsökas, EGR ventil och kylare var ok så beslut togs om att lyfta toppen och man upptäckte att toppackningen såg påverkad ut men även att det fanns sprickor i blocket.
Nu vill verkstan byta motor till halva priset av vad bilen såldes för.
Hela grejen känns helt galen, jag förstår att motorbyte är den enda vägen att gå eftersom det finns skador i cylindern men är verkligen volvo så dåliga att dem inte håller bättre?
Har ni andra löst det på något annat sätt?
Köpte en välservad v70 -15 för mindre än två år sedan av en volvoåterförsäljare och för några veckor sedan så började den larma för låg kylarvätskenivå, varenda gång man öppnar locket till expansionkärlet så kommer vätskan tillbaka så uppenbarligen så bygger den tryck i systemet.
Bilen fick åka bärgare till verkstan och där började den felsökas, EGR ventil och kylare var ok så beslut togs om att lyfta toppen och man upptäckte att toppackningen såg påverkad ut men även att det fanns sprickor i blocket.
Nu vill verkstan byta motor till halva priset av vad bilen såldes för.
Hela grejen känns helt galen, jag förstår att motorbyte är den enda vägen att gå eftersom det finns skador i cylindern men är verkligen volvo så dåliga att dem inte håller bättre?
Har ni andra löst det på något annat sätt?