V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant
Postat: sön 27 jul 2025, 13:15
Hej alla på forumet,
Jag har försökt lösa mitt problem genom att felsöka i bilen, i detta forum, andra forum, YouTube, elscheman och dylikt i hopp om att kunna lösa detta problem men jag hittar verkligen inte felet. Innan jag beskriver mitt fel vill jag vill nämna att jag har bakgrund i elektronik, men jag är inte vass alls när det kommer till bilar.
För att ge en så bra bild om mitt problem, börjar jag från början av mitt problem till där jag är nu.
Allt började med det vanliga felet att det inte gick att låsa bakluckan, till en början var det bara att ignorera då man kunde ge en liten "push" för att få den att låsa korrekt, till slut gick det inte alls. Låskistan gav ett högljutt "klickande" ljud och jag var ganska säkert på att något var trasigt.
Under flera av dessa steg har jag sprayat 5-56 samt silikonspray i låskistan.
Efter jag tog loss all klädsel i bakluckan och tog loss låskistan och aktuatorn märkte jag att vajern inte längre satt fast i aktuatorn. Jag satte tillbaka den och den sitter kvar fortfarande, än så länge.
Jag tog sedan loss brytaren (ett misstag) som jag sedan fixade med lim, så nu trycks brytaren garanterat när den snurrar.
Woho! Den låser faktiskt nu! Nackdelen, är att bilen fortfarande säger att bakluckan är öppen, oavsett om den är stängd eller ej. Detta gör ju så klart att jag kan inte låsa resten av bilen. Dags för mer felsökning.
Det första man får upp på YouTube och andra forum är att det är ett jordfel, till exempel som illustrerat i denna video.
https://www.youtube.com/watch?v=PRIUBEqEgAA.
Jag skärde av jordkabeln i båda kontakterna och satte dit en wago-kontakt, planen senare är att faktiskt löda fast kontakterna. För säkerhets skull satte jag en egen jordkabel med kabelsko vid en bult där reservdelshjulet ligger, jag hade dock ingen större wago-kontakt till hands så jag kan inte garantera att jag helt har uteslutit de.
Jag har också rengjort alla kontakter för att undvika fel som kan uppstå av oxidation, både på låskistan, aktuatorn, och uppe i taket.
Jag har kollat genom kabelhärvan för att försöka hitta något avbrott, specifikt i gummislangen (som var ett riktigt bök att få tillbaka) som ansluts mellan bakluckan och resten av bilen. Hittade inget avbrott.
Här blir det lite luddigt då jag har försökt felsöka på ett flertal olika sätt och ställen, men jag har manuellt kört med multimeter för att se vilka spänningar jag får, kontinutetstester, det är svårt att göra när jag inte vet vad "datorn förväntar sig". Under denna felsökning har jag kikat genom elscheman jag hittade här:
https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... p?t=103987
Specifikt "2012 - wiring diagram -XC70 (08-) S80 (07-).pdf", sida 174.
I stort sett är detta översikten av vad jag har testat, om jag inte har glömt något. Jag har försökt lösa detta problem ett längre tag nu, så all hjälp uppskattas verkligen. Jag hade också önskat att ta fler bilder, men jag tänkte inte riktigt på det när jag höll på att felsöka sist, jag kan också ta några foton vid behov.
Till sist, om någon bor i Umeå-trakten och har koll på detta får ni mer än gärna höra av er.
Jag har försökt lösa mitt problem genom att felsöka i bilen, i detta forum, andra forum, YouTube, elscheman och dylikt i hopp om att kunna lösa detta problem men jag hittar verkligen inte felet. Innan jag beskriver mitt fel vill jag vill nämna att jag har bakgrund i elektronik, men jag är inte vass alls när det kommer till bilar.
För att ge en så bra bild om mitt problem, börjar jag från början av mitt problem till där jag är nu.
Allt började med det vanliga felet att det inte gick att låsa bakluckan, till en början var det bara att ignorera då man kunde ge en liten "push" för att få den att låsa korrekt, till slut gick det inte alls. Låskistan gav ett högljutt "klickande" ljud och jag var ganska säkert på att något var trasigt.
Under flera av dessa steg har jag sprayat 5-56 samt silikonspray i låskistan.
Efter jag tog loss all klädsel i bakluckan och tog loss låskistan och aktuatorn märkte jag att vajern inte längre satt fast i aktuatorn. Jag satte tillbaka den och den sitter kvar fortfarande, än så länge.
Jag tog sedan loss brytaren (ett misstag) som jag sedan fixade med lim, så nu trycks brytaren garanterat när den snurrar.
Woho! Den låser faktiskt nu! Nackdelen, är att bilen fortfarande säger att bakluckan är öppen, oavsett om den är stängd eller ej. Detta gör ju så klart att jag kan inte låsa resten av bilen. Dags för mer felsökning.
Det första man får upp på YouTube och andra forum är att det är ett jordfel, till exempel som illustrerat i denna video.
https://www.youtube.com/watch?v=PRIUBEqEgAA.
Jag skärde av jordkabeln i båda kontakterna och satte dit en wago-kontakt, planen senare är att faktiskt löda fast kontakterna. För säkerhets skull satte jag en egen jordkabel med kabelsko vid en bult där reservdelshjulet ligger, jag hade dock ingen större wago-kontakt till hands så jag kan inte garantera att jag helt har uteslutit de.
Jag har också rengjort alla kontakter för att undvika fel som kan uppstå av oxidation, både på låskistan, aktuatorn, och uppe i taket.
Jag har kollat genom kabelhärvan för att försöka hitta något avbrott, specifikt i gummislangen (som var ett riktigt bök att få tillbaka) som ansluts mellan bakluckan och resten av bilen. Hittade inget avbrott.
Här blir det lite luddigt då jag har försökt felsöka på ett flertal olika sätt och ställen, men jag har manuellt kört med multimeter för att se vilka spänningar jag får, kontinutetstester, det är svårt att göra när jag inte vet vad "datorn förväntar sig". Under denna felsökning har jag kikat genom elscheman jag hittade här:
https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... p?t=103987
Specifikt "2012 - wiring diagram -XC70 (08-) S80 (07-).pdf", sida 174.
I stort sett är detta översikten av vad jag har testat, om jag inte har glömt något. Jag har försökt lösa detta problem ett längre tag nu, så all hjälp uppskattas verkligen. Jag hade också önskat att ta fler bilder, men jag tänkte inte riktigt på det när jag höll på att felsöka sist, jag kan också ta några foton vid behov.
Till sist, om någon bor i Umeå-trakten och har koll på detta får ni mer än gärna höra av er.