Sida 1 av 4
V70 T5 2015, 19500. Bluddrar och Check Engine efter....
Postat: lör 29 mar 2025, 23:35
av TompeSpeedy
Att jag lagade hål mellan höger bakre ljuddämparen och rör i torsdags. Dottern körde Linköping Göteborg tur och retur fre lördag (2x30 mil).
10 minuter innan hemkomst började motorn gå dåligt (har svårt att få problemet beskrivet mer än att den gick dåligt och fick sänka farten, hon kör enligt hastighets egränsningarna)
Lagningen ser ut som jag lämnade den.
Fick fylla olja, 1 liter, ingen skillnad.
Har problem, tycker jag, inte Volvo, med att bilen drar mer än 5 liter olja per år. Startade 2 månader efter en service hos Volvo vid typ 12000 (hur visar man det?)
Alltid Servad på Volvo (vad nu det är värt ;)
Volvo bytte kamrem november 24
På min v70 2000 har jag lärt mig att kolla det senaste jag gjorde om den börjar krångla.
Kan min lagning av skarven påverka motorn. När jag lagat varmkörde jag med trasa i vänster pipa för att få mer och varmare gas i höger. Kännde att det kom ut så den verkar inte blockerad (inte helt i allas fall, kanske motorvägsfart är annorlunda).
Någon med mera kunskap?
Re: V70 T5 2015, 19500. Bluddrar och Check Engine efter....
Postat: lör 29 mar 2025, 23:49
av Erik Å
Knappast pga ljuddämparlagningen, du får nog läsa ut felkoder för att se vad "check engine" syftar på.
Re: V70 T5 2015, 19500. Bluddrar och Check Engine efter....
Postat: lör 29 mar 2025, 23:54
av TompeSpeedy
Ska göra det imorgon bitti.
Hoppas att min ODC läsare är tillräcklig
Re: V70 T5 2015, 19500. Bluddrar och Check Engine efter....
Postat: sön 30 mar 2025, 13:59
av TompeSpeedy
Fick "Powertrain"
P0303 confirmed
P0303 pending
Någon med erfarenhet?
Re: V70 T5 2015, 19500. Bluddrar och Check Engine efter....
Postat: sön 30 mar 2025, 14:01
av TompeSpeedy
Mr Google säger
The P0303 code indicates your 3 cylinder is misfiring.
In the case of P0303, your engine control module (ECM) or powertrain control module (PCM) has detected multiple misfires in your 3 cylinder. On an inline engine, start counting the cylinders with 1 at the front, closest to the timing cover.
Re: V70 T5 2015, 19500. Bluddrar och Check Engine efter....
Postat: sön 30 mar 2025, 14:20
av Erik Å
Sök här på jagrullar på P0303. Du är inte ensam om att ha sett den
Förhoppningsvis har någon återrapporterat hur problemet löstes
Re: V70 T5 2015, 19500. Bluddrar och Check Engine efter....
Postat: sön 30 mar 2025, 22:28
av TompeSpeedy
Kopplade bort batteriet
Bytte tändspole 2 och 3.
Inga felkoder
Körde 5 minuter i typ 45
Fick pending P0303 igen dvs samma cylinder.
Är det bra taktik att byta tändstift som steg 2 eller?
Kan det ha något att göra med att den drar olja?
Hittade den här listan på autodoc:
"
Vad orsakar koden P0303?
Kolavlagringar/koks på något tändstifts spets eller överslag.
En bränd tändspole.
En trasig eller kortsluten högspänningskabel.
En igensatt bränslespridare.
Läckage i luftintag eller i avgasåterlednings-/EVAP-systemet, etc.
Ett gasspjäll som har fastnat.
Dålig synkronisering mellan vevaxel och kamaxel, fel på axlarnas givare.
Motorventiler som blivit värmeskadade eller som inte sitter fast ordentligt.
Minskad kompression i den tredje förbränningskammaren.
Fel på luftmassemätaren.
En dålig bränslepump.
"
Re: V70 T5 2015, 19500. Bluddrar och Check Engine efter....
Postat: sön 30 mar 2025, 22:58
av Erik Å
Ja det låter väl som en bra idé att byta tändstift som nästa steg Hur långt har de gått? Är de fräscha kan du ju bara växla plats.
Passa på att titta hur stiften ser ut. Är något oljigt eller sotigare än de andra?
Hjälper inte det skulle jag ha provat byta plats på spridarna..
Och slutligen kollat kompressionen.
Re: V70 T5 2015, 19500. Bluddrar och Check Engine efter....
Postat: mån 31 mar 2025, 21:07
av TompeSpeedy
Hittade ingen tändstiftshylsa som jag vågade stoppa ner och dra med.
Kollade igenom kvitton från Volvo stället
195000, nu
183571, 2024-11-20, byte kamrem & service
154249, 2023-06-01, byte tändstift
129507, 2022-05-16, byte bränsletrycksgivare B, krets låg
(Fick reducerad motoreffekt)
?, 2021-07-12, köpte nytt Volvo orginal batteri 2287:-
Tänker att tändstiften borde vara ok, eller?
Kan det vara bränsletrycksgivaren igen?
Kan det ha gått sönder något efter kamremsbytet?
Jag mätte batteriet till 12.6V vilket internet tycker är ok (14V med odc programmet när motor är igång)
Satte i alla fall batteriet på laddning med min CTEK, visade halv fullt. Får stå på till imorgon.....får nog köpa en tändstiftnyckel, Kan man använda en från Biltema?
Re: V70 T5 2015, 19500. Bluddrar och Check Engine efter....
Postat: mån 31 mar 2025, 21:16
av Erik Å
Fel på bränsletrycket borde rimligen inte slå på en specifik cylinder.
Eftersom motorn drar olja skulle jag personligen ha kollat hur alla stift ser ut. Var beredd på obehagliga överraskningar.
En spricka i en isolator skulle förmodligen kunna ge precis de misfire-symptom du ser.
Likaså en igensatt eller trasig spridare.
Tändstiftshylsa från Biltema funkar säkert om den har rätt dimension
