Sida 1 av 1

V70 2.5T 2008 med kolvbrott

Postat: tis 28 jan 2025, 08:17
av Martinhellström
Köpte en V70 med motorras för att ha något att pyssla med, lyfte toppen och ser att 4 av 5 kolvar är hål i, större bitar är ur baktill på alla kolvarna, mot torpeden, Bitar har gått ur ner till första kolvringen. Alla kolvarna är rena vilket tyder på kylvätska. Men min fråga hur kan 4 av 5 kolvar gå hål i? om man lyckas med 1 kolv är förståligt, men 4! På bilden ser ni 3 kolvar, med hål i på samma ställe.
20250127_180705_resized_1.jpg
20250127_180705_resized_1.jpg (381.7 KiB) Visad 749 gånger

Re: V70 2.5T 2008 med kolvbrott

Postat: tis 28 jan 2025, 10:20
av Erik Å
Kört med för lite kylvätska och överhettat..?
Det kanske är på den sidan kylningen försvinner först

Re: V70 2.5T 2008 med kolvbrott

Postat: tis 28 jan 2025, 10:42
av Martinhellström
Tack! ja vatten i cylindrarna har det varit, rena kolvar, men jag är bara frågande till hur 4 av 5 kolvar körts sönder, någon som varit med om något liknande? går kolvarna sönder om om det kommer in så mycket vatten snabbt att kompet blir så högt att kolven helt enkelt spricker? borde inte motorn stanna innan? Men samtidigt i 4 cylindrar!?, jag får inte ihop det faktiskt.

Re: V70 2.5T 2008 med kolvbrott

Postat: tis 28 jan 2025, 11:22
av Marlboroman
Sett nåt liknande för länge sedan. Den bilen hade gått från någonstans strax norr om Arlanda till Gävle med trasig kylare och vatten hade fyllts på lite då och då.

Tippar på det blivit så varmt att kolvringarna expanderat så pass att ändarna går emot varandra och då spricker ringlandet.

Re: V70 2.5T 2008 med kolvbrott

Postat: tis 28 jan 2025, 14:04
av Erik Å
Jag kommer att tänka på de omtalade vattenpumparna med impeller av plast som tappar pumpvingarna, en efter en..
Sånt gynnar knappast god kylning av cylinderfodren.. :-/

Re: V70 2.5T 2008 med kolvbrott

Postat: tis 28 jan 2025, 21:47
av Martinhellström
Tack för svaren jag fått, vågar inte återanvända toppen då den troligen gått varm, så komplett beg motor beställt.