2015 V70 Diesel ingen värme
Postat: tis 14 jan 2025, 16:22
Vi får ingen värme i bilen. BPC349.
Vi har idag bytt värmepaket utan att få värme.
Om man står i neutralläge och maxvarvar 3000 rpm så kommer det värme. Så fort man lägger in växel och varven sänks försvinner värmen.
Jag fick också värme ibland när jag körde över 120 km/tim.
Får också, som jag tycker ett onormalt tryck i kylsystemet. Har bytt lock på expansionskärlet så det öppnar tydligen emellanåt och släpper ut övertryck.
Värmepaketet sitter ju vid golvet på förarsidan så luft i värmepaketet som sitter så lågt borde väl inte vara ett problem. Tycker att ett så lågt placerat värmepaket borde vara självluftande.
Det som startade allt var att vi fick meddelande om att fylla på kylarvätska och man kunde se att vätskenivån var låg men när man skruvade av locket på expansionskärlet och släppte ut trycket så steg vätskenivån till det normala. Gissar att slangarna utvidgade sig så att vätskan kunde trängas undan under övertryck.
På verkstad har man testat för koloxidavgaser i kylarvätskan utan att det ger utslag. Det första jag trodde var att toppackningen läkte.
På Volvo har man ingen aning om vad som kan vara felet och mitt byte av lock och värmepaket var ett desperat försök att byta det billigast med hopp om förändring.
Har spekulerat i att kanske skovlarna i vattenpumpen är slut och därför bara fungerar effektivt vid höga varv men borde inte motortempen gå upp då också? Tempmätaren står exakt där den ska utan att gå upp även när bilen står på tomgång en längre tid.
Jag kan inte vara den ende som råkat ut för detta så jag hoppas någon kan ställa rätt diagnos utan att gissa.
Vi har idag bytt värmepaket utan att få värme.
Om man står i neutralläge och maxvarvar 3000 rpm så kommer det värme. Så fort man lägger in växel och varven sänks försvinner värmen.
Jag fick också värme ibland när jag körde över 120 km/tim.
Får också, som jag tycker ett onormalt tryck i kylsystemet. Har bytt lock på expansionskärlet så det öppnar tydligen emellanåt och släpper ut övertryck.
Värmepaketet sitter ju vid golvet på förarsidan så luft i värmepaketet som sitter så lågt borde väl inte vara ett problem. Tycker att ett så lågt placerat värmepaket borde vara självluftande.
Det som startade allt var att vi fick meddelande om att fylla på kylarvätska och man kunde se att vätskenivån var låg men när man skruvade av locket på expansionskärlet och släppte ut trycket så steg vätskenivån till det normala. Gissar att slangarna utvidgade sig så att vätskan kunde trängas undan under övertryck.
På verkstad har man testat för koloxidavgaser i kylarvätskan utan att det ger utslag. Det första jag trodde var att toppackningen läkte.
På Volvo har man ingen aning om vad som kan vara felet och mitt byte av lock och värmepaket var ett desperat försök att byta det billigast med hopp om förändring.
Har spekulerat i att kanske skovlarna i vattenpumpen är slut och därför bara fungerar effektivt vid höga varv men borde inte motortempen gå upp då också? Tempmätaren står exakt där den ska utan att gå upp även när bilen står på tomgång en längre tid.
Jag kan inte vara den ende som råkat ut för detta så jag hoppas någon kan ställa rätt diagnos utan att gissa.