Sida 1 av 1
Olja i cylinderhuvud - tändstift
Postat: lör 16 nov 2024, 11:03
av CleanJohn
Böt alla tändstift igår på min 2.5ft
I cylinder 2 var de lite halv rost här och där på väggarna, normalt? I cylinder 4 så var det droppar av olja.
I övrigt går bilen som ett skott!
De gamla tändstifften gick bra men var vita läste något om att de kunde ha o göra med luftblandningen.
Re: Olja i cylinderhuvud - tändstift
Postat: lör 16 nov 2024, 13:59
av emtor
Menar du rost på cylinderväggarna? -I så fall inte normalt. -Har motorn stått stilla länge?
Olja är heller inte normalt,-slitna kolvringar?
Vita tändstift indikerar mager bensin/luft blandning eller att tändstiften inte är optimala för motorn.
Re: Olja i cylinderhuvud - tändstift
Postat: lör 16 nov 2024, 14:17
av CleanJohn
emtor skrev: ↑lör 16 nov 2024, 13:59
Menar du rost på cylinderväggarna? -I så fall inte normalt. -Har motorn stått stilla länge?
Olja är heller inte normalt,-slitna kolvringar?
Vita tändstift indikerar mager bensin/luft blandning eller att tändstiften inte är optimala för motorn.
Exakt, lite små rost typ 2-3cm här och var.
Nej den åker dagligen runt 1 tim.
Stiften som satt i var Volvo original.
Nu sitter det NGK Ildr.
Hur åtgärda bensin/luft blandning?
Ena luftintaget precis innanför grillen lossnat konstant, kan de ha med det att göra?
Så här såg de ut med oljan:
https://postimg.cc/WFXTL3mR
Re: Olja i cylinderhuvud - tändstift
Postat: lör 16 nov 2024, 15:09
av kebabpizza
Jag tror att vi har lite begreppsförvirring här.
Har du någon bild på rostfläckarna?
En motor med rostiga cylinderväggar kommer aldrig att gå bra!
Och den där bilden är INTE en bild från cylinderns insida.
Re: Olja i cylinderhuvud - tändstift
Postat: lör 16 nov 2024, 20:45
av klacken
Ingen fara med olja eller rost där du fotat för det är inte från en cylinder.
Re: Olja i cylinderhuvud - tändstift
Postat: lör 16 nov 2024, 22:12
av Erik Å
Det gör faktiskt inget om det samlas lite olja i tändstiftsbrunnarna. Högspänningstransformatorer är ofta oljefyllda, olja isolerar bättre än luft

Och olja skyddar mot korrosion..
Man kan ju torka upp innan man byter stift så det inte rinner ner i cylindrarna och blir vitrök när man startar sen..
Eftersom toppen är aluminium så är det inte rostangrepp, möjligen smuts eller rostflagor utifrån.
Jag sprayar motorblocket med biltemas "skyddsolja" 36-4564 där man ser tendenser till korrosion på aluminium, har funkat bra .