Sida 1 av 1

Behöver litet väglednig för att diagnostisera hackande motor

Postat: tis 05 nov 2024, 01:00
av Leopold
Bil: Volvo S80 2007, 2,5T automat

Bilen har fungerat fint många år. Nu skulle vi iväg på en långresa, den hade gått ett bra tag med enbart kortresor i stan kanske relevant? Medelhastighet typ 35 km/h under lång tid. Egentligen aldrig några som helst problem tidgare alltid funkat perfekt.

Men efter ca 20 mil fick vi problem, motorn tappade kraft i backarna på E4 väster om Jönköping-Huskvarna upp längs Vättern, började hacka. Uppenbart misständnng på en eller flera cylindrar, Jag gasade till rejält, motorn harklade till sig men motorlampan "check engine" blnkade. Gasade på litet mer och motorlampan släcktes.

Helt normal motorprestanda i ca 100 mil därefter, motorväg 120 km/h långa perioder en del landsväg. Bensnförbrukning helt ok 0,79 i medel på turen som blev totalt 110 mil. Medelhastighet under denna resan 97 km/h så överlag en rask medelhastihet, en del kraftiga omkörnigar på max power och motorn levererade normalt vad jag är van vid.

Nu är vi hemma och jag gjorde en felkodsavläsning med BSR's utrustning, bfogar de felkoder son sattes. Vore riktigt bra om någon kan göra en bedömning av detta! Det jag gör nu är att ha tryckt BSR-trimmet steg 1 som det ska vara, jag nollar felkoderna. Drar en inspirerad runda på småvägar imoorn för att ytterligare blåsa ur systemet, får erkänna att jag kört extremt "eco" och helt utan att dra på ordentligt under lång tid. Kanske behöver turbon etc motioneras ordentligt ibland?

Alla uppslag är välkomna!
Skärmavbild 2024-11-05 kl. 00.23.54.png
Skärmavbild 2024-11-05 kl. 00.23.54.png (101.4 KiB) Visad 2301 gånger
__
PS. Sista felkoden kommer av att det är BSR-programvara installerat, har ingen betydelse.

Re: Behöver litet väglednig för att diagnostisera hackande motor

Postat: tis 05 nov 2024, 01:17
av KalleJ
Börja med tändstift, bränslefilter och en tank 98.
Eventuellt flytta tändspolen på 1:an. Hjälper inte det titta på bränsletryck och spridaren.

Oljebyte för avgasventil-solenoiden. Annars är de är inte så svåra att byta, eller jättedyra.
Går att se faktiskt och börvärde på ventilen (i grader) med iCarsoft eller liknande.

Re: Behöver litet väglednig för att diagnostisera hackande motor

Postat: tis 05 nov 2024, 01:40
av Leopold
Jag tankar inget annat än 98 oktan i denna, det är vad som rekommenderas av BSR om man kör deras programvara.

Tändstiften byttes rätt nyligen, oljebyte helt nyligen till specificerad olja (Castrol Edge 0W30) Inte omöjligt att något av tändstiften är svagt. Bra tips att byta tändspolar för felsökning men som sagt, nu har ju motorn presterat exakt som den ska de senaste 100 milen och det är svårt att felsöka utan symptom.

En grej som eventuellt är relevant: några mil efter denna incident av kraftbortfall och att jag återställde via provokation, så svängde vi in på en mack. Öppnade motorhuvuen och det var fullpackat med eklöv efter stormen sist. Rensade bort detta. Kollade även luftfiltret men kunde inte se att det det var löv därinne. Kollade aldrig hela insugskanalen, borde jag nog göra.

Re: Behöver litet väglednig för att diagnostisera hackande motor

Postat: tis 05 nov 2024, 01:44
av KalleJ
Går fint med 95oktan med, om man vardagskör. Lite sämre bränsleförbrukning kanske.
Jag kör på A3/B4 0W40 5w40, billigare och bättre skydd. A5/B5 är inget krav.

Kolla livedata så du får koll på misständningarna.
Byt solenoiden, men den ska inte påverka misständningarna i någon större utsträckning.

Hoppas att det inte är ventilerna som volvo tog bort från serviceschemat.
Bränsletrycket borde ju ge felkod, så är väl inte helt omöjligt att en eller flera spridare gett upp eller är skitiga om de har många mil.

Re: Behöver litet väglednig för att diagnostisera hackande motor

Postat: tis 05 nov 2024, 13:16
av Leopold
Jag får börja med att radera felkoderna, dra en riktigt inspirerad runda och se om felkoderna återuppstår. Som sagt, bilen gick precis normalt efter denna "hickup" men tveksamt om den reparerat sig själv om någon komponent är halvdålig.

Extremt sugen på att fixa någon mer kompetent diagnosgrunka. Har iofs en VIDA-installation på en gammal laptop, oklart om denna och tillhörande kina-Dice går igång men kan ju testas. Annars frestande att skaffa iCarsoft, sneglat litet på CR Max.

Re: Behöver litet väglednig för att diagnostisera hackande motor

Postat: tis 12 nov 2024, 19:53
av Leopold
Återrapporterar så här en vecka senare: inga av dessa felkoder har satts under den gångna veckan, bara något gammalt problem med dubbellåsning på passagerardörr förarsida som funnits i åtminstone fem år - helt irrelevant för tråden (och låset funkar fortsatt trots dubbellåsning). Inga andra felkoder alls.

Även i verkligheten så att säga: bilen och motorn har uppfört sig helt exemplariskt. Tankarna svävar iväg till att det ev kan ha varit något batterispänningsproblem, batteriet dåligt laddat pga många korta turer under lång tid, även rätt gammalt batteri ca 6 år. Ja jag vet inte. Känns litet osannolikt att bilen reparerar felande komponenter av sig själv, typ denna avgasventil styrsolenoidkrets bank1 som det klagades på ovan.
__
PS. Kom att tänka på att inte ens den där klassikern "mjukvara inkompatibel med styrenhet" dök upp. Borde den göra eftersom det är BSR-trim steg 1 inladdat. Kanske är det så att BSR PPC3 inte är helt 100 som diagnosenhet.

Re: Behöver litet väglednig för att diagnostisera hackande motor

Postat: mån 25 nov 2024, 17:21
av Leopold
Felkoden kom tillbaka, 0x2777 - avgasventil styrsolenoidkrets inom/utanför gränsvärden (bank 1).

Då har jag några frågor hur man fixar detta på denna bil, Volvo S80 II, sedan 2.5T, modellår 2007, motorkod B5254T6:
- är detta liktydigt med vad som kallas VVT-ventil, avgas/utsläppssidan?
- vad har den för OEM-nummer, var kan man hitta dylika till vettigt pris på nätet?
- var hittar jag denna ventil i motorn?

Jag får tyvärr inte igång mitt Vida på den gamle skruttdatorn det var installerat på, vore mycket tacksam om någon kan ge litet ledtrådar!