Behöver litet väglednig för att diagnostisera hackande motor
Postat: tis 05 nov 2024, 01:00
Bil: Volvo S80 2007, 2,5T automat
Bilen har fungerat fint många år. Nu skulle vi iväg på en långresa, den hade gått ett bra tag med enbart kortresor i stan kanske relevant? Medelhastighet typ 35 km/h under lång tid. Egentligen aldrig några som helst problem tidgare alltid funkat perfekt.
Men efter ca 20 mil fick vi problem, motorn tappade kraft i backarna på E4 väster om Jönköping-Huskvarna upp längs Vättern, började hacka. Uppenbart misständnng på en eller flera cylindrar, Jag gasade till rejält, motorn harklade till sig men motorlampan "check engine" blnkade. Gasade på litet mer och motorlampan släcktes.
Helt normal motorprestanda i ca 100 mil därefter, motorväg 120 km/h långa perioder en del landsväg. Bensnförbrukning helt ok 0,79 i medel på turen som blev totalt 110 mil. Medelhastighet under denna resan 97 km/h så överlag en rask medelhastihet, en del kraftiga omkörnigar på max power och motorn levererade normalt vad jag är van vid.
Nu är vi hemma och jag gjorde en felkodsavläsning med BSR's utrustning, bfogar de felkoder son sattes. Vore riktigt bra om någon kan göra en bedömning av detta! Det jag gör nu är att ha tryckt BSR-trimmet steg 1 som det ska vara, jag nollar felkoderna. Drar en inspirerad runda på småvägar imoorn för att ytterligare blåsa ur systemet, får erkänna att jag kört extremt "eco" och helt utan att dra på ordentligt under lång tid. Kanske behöver turbon etc motioneras ordentligt ibland?
Alla uppslag är välkomna! __
PS. Sista felkoden kommer av att det är BSR-programvara installerat, har ingen betydelse.
Bilen har fungerat fint många år. Nu skulle vi iväg på en långresa, den hade gått ett bra tag med enbart kortresor i stan kanske relevant? Medelhastighet typ 35 km/h under lång tid. Egentligen aldrig några som helst problem tidgare alltid funkat perfekt.
Men efter ca 20 mil fick vi problem, motorn tappade kraft i backarna på E4 väster om Jönköping-Huskvarna upp längs Vättern, började hacka. Uppenbart misständnng på en eller flera cylindrar, Jag gasade till rejält, motorn harklade till sig men motorlampan "check engine" blnkade. Gasade på litet mer och motorlampan släcktes.
Helt normal motorprestanda i ca 100 mil därefter, motorväg 120 km/h långa perioder en del landsväg. Bensnförbrukning helt ok 0,79 i medel på turen som blev totalt 110 mil. Medelhastighet under denna resan 97 km/h så överlag en rask medelhastihet, en del kraftiga omkörnigar på max power och motorn levererade normalt vad jag är van vid.
Nu är vi hemma och jag gjorde en felkodsavläsning med BSR's utrustning, bfogar de felkoder son sattes. Vore riktigt bra om någon kan göra en bedömning av detta! Det jag gör nu är att ha tryckt BSR-trimmet steg 1 som det ska vara, jag nollar felkoderna. Drar en inspirerad runda på småvägar imoorn för att ytterligare blåsa ur systemet, får erkänna att jag kört extremt "eco" och helt utan att dra på ordentligt under lång tid. Kanske behöver turbon etc motioneras ordentligt ibland?
Alla uppslag är välkomna! __
PS. Sista felkoden kommer av att det är BSR-programvara installerat, har ingen betydelse.