Sida 1 av 1

Trasig fyrhjulsdrift volvo xc 70 2014

Postat: tor 17 okt 2024, 18:33
av soniz1
Håller på med en volvo enligt rubriken och har "awd service krävs" som meddelande och fyrhjulsdriften funkar inte och det är inte hylsan i fördelningslådan ,bilen har gått ca 18-19000 mil inget oljebyte i haldexen är gjort.
Så frågan är, är det möjligt få igång detta med oljebyte och rengöring av silen på pumpen eller är det bara att beställa nu pump och byta denna och då naturligtvis även olja??

Re: Trasig fyrhjulsdrift volvo xc 70 2014

Postat: tor 17 okt 2024, 19:48
av LaP66
Har du tillgång till ett bra diagnosverktyg kan du prova köra Bleed på pumpen och lyssna om den går….
Tyvärr brukar motorn tillslut ge upp om silen är täppt och den inte kan få fram olja som samtidigt kyler och smörjer pumpdreven.

Jag servar Haldex-5 var 3.000 mil och växellådan var 6.000 mil.
Vinkelväxel och bakaxel var 12.000mil

Re: Trasig fyrhjulsdrift volvo xc 70 2014

Postat: fre 18 okt 2024, 10:53
av bensinskalle
Har du tur så är det bara silen som kläggat igen och pumpen lyckas inte bygga tryck, och sätter då felkod. Har du otur så har pumpen pajat. Båda problemen är enkla att åtgärda, det ena lite dyrare.

Sen kan det såklart vara övriga elektronikfel eller mekaniska fel men just sil och pump är väl det vanligaste

Re: Trasig fyrhjulsdrift volvo xc 70 2014

Postat: fre 18 okt 2024, 11:46
av VolvoB20
Jag har bytt pump 2 ggr redan och de7 är både enkelt och billigt att göra själv.

Hylsan har jag också bytt och det är dyrt och djävligt, Har även bytt vinkelväxeln till en förstärkt som ska klara +400 hk.

17.000 mil

Re: Trasig fyrhjulsdrift volvo xc 70 2014

Postat: fre 18 okt 2024, 22:11
av PiskadMekaniker
Haldex 5 hade en tendens att kladda igen filtret på pumpen och sedan sluta fungera , men långt ifrån ett stort fel då de allra flesta bilar rullar utan problem och utan att de servas. Men vill man att det ska fungera så gör man rent och byter olja naturligtvis .Haldex själva vill att systemet servas med jämna mellanrum men inte Volvo för då blir ju första ägarens bilägande för dyrt. Största skillnaden mellan Haldex 4 och 5 är att tryckackumulatorn och oljefiltret togs bort på gen 5. De gjorde systemet simplare (läs billigare) än gen 4 som är ett snabbare system men mera svårservat.