Sida 1 av 1

Konstigt missljud vid 60-70+ km/h

Postat: ons 16 okt 2024, 15:33
av stoff3th3m4n
Hej!

Jag har ett konstigt missljud på min XC70 -11. Det blir tydligt när jag kommer upp i 60-70 km/h och låter när jag håller ratten rak eller svänger den åt vänster. När jag svänger ratten åt höger upphör det eller alternativt ändrar karaktär och blir mindre tydligt.
Jag upplever ljudet som ungefär högt vägljud på dålig asfalt. Det kommer från höger.

Det verkar inte ha med motorn eller däcken att göra. Det förändras inte vid olika gaspåslag eller om jag lägger den i friläge osv. Bytte till vinterhjul idag och ljudet består.

Bytte nyligen höger styrled samt bussningar till bakvagnen. Kan verkstaden gjort något fel?

Någon som har något uppslag till vad det kan vara som är fel?

Tack på förhand!

Re: Konstigt missljud vid 60-70+ km/h

Postat: ons 16 okt 2024, 17:22
av emtor
Nästan säker på att det är hjullagret framme på passagerarsidan.
Och nej . . . det behöver inte finnas kännbart glapp.

Re: Konstigt missljud vid 60-70+ km/h

Postat: ons 16 okt 2024, 18:02
av stoff3th3m4n
Stort tack för svar. Är det kostsamt att byta?

Re: Konstigt missljud vid 60-70+ km/h

Postat: ons 16 okt 2024, 21:33
av emtor
På orten där jag bor i Norge ville ha verkstaden ha 3000 kronor för båda sidor om jag skaffade lagren själv.
130 euro pr. hjullager från Skandix i Tyskland.
Jag gjorde jobbet själv med pressverktyg satsen från Biltema, men jag rekommenderar att låta en verkstad göra jobbet.
Mycket strul då allt som måste lossnas på en V70 brukar sitta som berget.

Re: Konstigt missljud vid 60-70+ km/h

Postat: tor 17 okt 2024, 12:35
av stoff3th3m4n
Tack så mycket för allt. Var på verkstaden imorse och de konstaterade att det var hjullagret på höger sida. 3800kr totalt blir det för att byta det.

Re: Konstigt missljud vid 60-70+ km/h

Postat: fre 18 okt 2024, 14:05
av emtor
Bra,-låt verkstaden strula och svära.
Själv trodde jag att det skulle bli ett enkelt jobb,-men icke . . .
För att få drivaxeln ut från lagret, vilket man måste för att använda pressverktyget,-så måste spindelhuset vikas utåt efter att ha tagit bort spindelledet.
På normala bilar brukar det lossna efter några slag med en hammare, men detta är en V70 så ledet sitter rakt under drivaxeln så klart, så man får inte någon hammare i mellan.
Spindelledet sitter nitad fast i bärarmen så det blev att köpa nya bärarmar komplett med spindelled.
Ut med bärarmarna, lossna drivaxeln och slå på spindeledet med en slägga, och pressa lagret ur spindelhuset.
In med nya lager samt et helvete för att få bärarmarna på plats.
-Aldrig mera det jobbet själv.
På min gamla V40 gick samma jobb glatt, men V70'n är strulig på det mesta.