Läckage av kylarvätska
Postat: tis 15 okt 2024, 23:38
Hej! Köpte en "kanonbra, felfri familjebil" för en vecka sedan som inte gjort annat än krångla tyvär.
Bilen är en V70 2011 med en T4 motor och en automatlåda.
Det börja med en motorlampa som visade sig vara att kamaxlarna står fel mot vevaxeln (troligvis efter kamremsbyte som skedde för 2000mil sedan av stor känd verkstadskedja) tidigare ägare har släckt felkoden innan jag kom och köpte den för jag prova släcka den också när den kom för mig och då va den släckt 10-15mil). Har fått tid för att ställa in detta riktigt om en månad men bilen går att köra utan några konstigheter och går perfekt i motorn. Men till mitt nya problem då! Igår börja det försvinna kylarvätska.. Okej det kanske är vattenpumpen i och med kamremsbytet tänkte jag först men det skedde för 2000mil sedan och bör läckt tidigare för mig om det skulle ha ett samband. Har kört bilen ett par dagar innan detta skedde så jag fyllde på lite och åkte hem. Det gick bra dom 4 milen men idag kom ett till meddelande efter en sträcka 5-6mil att kylarvätskan är låg igen och då förstod jag att det läcker ju såklart och ganska mycket (1L på 10mil ca)...
Tittat alla slangar och kopplingar jag kommer åt men ser inget läckage. Inget vatten i motor och inget övertryck eller olja i expansionskärlet. Blir lite imma på rutorna som inte riktigt går bort med full värme dock ingen fukt på mattorna inne i bilen och ingen direkt glykoldoft. Tror ni som jag att det kan vara värmepaketet eller tror ni det kan det vara EGR?
Kan tycka att värmen skulle bli lite varmare på fullt en va de blir men nu jämför jag med en gammal 940.
Bilen är en V70 2011 med en T4 motor och en automatlåda.
Det börja med en motorlampa som visade sig vara att kamaxlarna står fel mot vevaxeln (troligvis efter kamremsbyte som skedde för 2000mil sedan av stor känd verkstadskedja) tidigare ägare har släckt felkoden innan jag kom och köpte den för jag prova släcka den också när den kom för mig och då va den släckt 10-15mil). Har fått tid för att ställa in detta riktigt om en månad men bilen går att köra utan några konstigheter och går perfekt i motorn. Men till mitt nya problem då! Igår börja det försvinna kylarvätska.. Okej det kanske är vattenpumpen i och med kamremsbytet tänkte jag först men det skedde för 2000mil sedan och bör läckt tidigare för mig om det skulle ha ett samband. Har kört bilen ett par dagar innan detta skedde så jag fyllde på lite och åkte hem. Det gick bra dom 4 milen men idag kom ett till meddelande efter en sträcka 5-6mil att kylarvätskan är låg igen och då förstod jag att det läcker ju såklart och ganska mycket (1L på 10mil ca)...
Tittat alla slangar och kopplingar jag kommer åt men ser inget läckage. Inget vatten i motor och inget övertryck eller olja i expansionskärlet. Blir lite imma på rutorna som inte riktigt går bort med full värme dock ingen fukt på mattorna inne i bilen och ingen direkt glykoldoft. Tror ni som jag att det kan vara värmepaketet eller tror ni det kan det vara EGR?
Kan tycka att värmen skulle bli lite varmare på fullt en va de blir men nu jämför jag med en gammal 940.