Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Har nyligen köpt mig en dieseldriven V70 årsmodell 2012 som jag skulle vilja reda ut lite vilken motor som sitter i pga partikelfilterbyte eller ej. Jag kan nämligen inte hitta motorkoden nånstans i bilen.

Enligt vad jag kan läsa mig till så skall inte partikelfilterbyte behöva utföras om man har en 1.6 liters på 114hk med motorkod D4162T, och slår jag in mitt regnummer på car.info står det mycket riktigt att jag har motorkod D4162T dock 115hk och inte 114 (spelar ingen roll kanske?). Däremot står det längre ner på sidan att partikelfiltret ska bytas efter 12 000 mil. Slår jag runt på lite andra ställen som Biltema, Mekonomen, Skruvat.se etc står det på samtliga ställen att det är motorkod D4162T på min bil och 114hk etc.

Jag har läst att det finns två olika 1.6 liters dieslar. Den ena då på 114hk och åtta ventiler som heter D2 med motorkod D4162T, och den andra på 109hk och 16 ventlier som heter DRIVe (motorkod D4164T) och har start-stopfunktion, något D2:an saknar. Vad jag förstått behöver D4162T inget byte av partikelfiltret, medans D4164T behöver det efter just 12 000 mil.

Det som gör mig förvirrad är att enligt biluppgifter.se (som också skriver 114hk) så heter min bil V70 D2, men på bakluckan på bilen står det DRIVe och bilen är utrustad med start-stopfunktion, något jag trodde bara fanns på 109hk-motorn.

Ber om ursäkt om inlägget är lite rörigt. Har läst lite om detta i en gammal tråd här, men blev inte helt säker ändå pga av detta med start-stopfunktionen. Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig reda ut vad som gäller. Måste jag byta partikelfilter eller inte? Bilen har för övrigt rullat 20 000 mil så måste det bytas efter 12 000 mil kanske det skulle ha märkts vid det här laget för jag kan inte se i några gamla servicepapper att det skulle vara gjort.

Tack på förhand
Problem med parkeringsbroms

Avskavd ledning? Finns någon tråd h&au[…]

TRM sitter på högkant till vänster[…]

Finns låsfirmor som kan fixa nyckel och &aum[…]

Jag kör nästan alltid i hybridläget[…]