Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1586324
Var det ett plötsligt ryck och så tappade du kraft eller kom det succesivt? En klassiker är ju kloggat partikelfilter och att motorn då reducerar effekten, men jag trooor att man ska få ett meddelande om det i displayen i så fall…
#1586342
Trasig TMAP-givare gav liknande problem på min bil, men då tändes inte motorlampan. Givaren påstod att det fanns laddtryck men det gjorde det inte.
Läckage på laddluftröret under motorn tände lampan. Då tappade motorn kraft "frivilligt", dvs den gick in i säkerhetsläge där den inte vill gasa på.
#1586350
bensinskalle skrev: mån 12 aug 2024, 09:14 Var det ett plötsligt ryck och så tappade du kraft eller kom det succesivt? En klassiker är ju kloggat partikelfilter och att motorn då reducerar effekten, men jag trooor att man ska få ett meddelande om det i displayen i så fall…
Nej inget ryck, bilen gick hur fint som helst med farthållare på motorvägen. Motorlampan tändes efter jag startade om bilen, när jag kom hem.
#1586351
apersson850 skrev: mån 12 aug 2024, 12:27 Trasig TMAP-givare gav liknande problem på min bil, men då tändes inte motorlampan. Givaren påstod att det fanns laddtryck men det gjorde det inte.
Läckage på laddluftröret under motorn tände lampan. Då tappade motorn kraft "frivilligt", dvs den gick in i säkerhetsläge där den inte vill gasa på.
Initialt tändes ingen motorlampa, det var inte förrän jag kom hem, stannade bilen och körde lite, då tändes den.

Volvo ska felsöka på fredag. Jag tror det är en av turbo slangarna.

Motorn går mkt fint, inga missljud. Men helt orkeslös.
#1586369
Fördelen med tänd motorlampa är att då har bilen felkoder. Så få dom utlästa så löser det sig säkert.

Turboslangar brukat leva om. Så är det inget missljud är det troligtvis inte en turboslang som är problemet.
#1586749
Uppdatering, startade bilen efter att den stått inne en vecka, nu går motorn ojämnt på tomgång och ryckig.

Volvo verkstad bytade T-Map som den visade felkod, det raderade koden men problemet är fortfarande kvar, bilen är slö och löste inte det som var mitt problem.

Mer felsökning visade sig att EGR ventilen hade helt låst sig, de försökte lösgöra men det gick inte - måste bytas.

Så när jag körde på motorvägen då låste sig EGR ventilen öppen och det gjorde att motorn fick konstant avgaser i retur vilket gjort bilen slö.

Samt säger felkod att två spridare är defekta men det tror inte Volvo, han har testat dom.

Summering: EGR ventil fastnat öppen, helt orörlig. EGR ventil måste bytas. Det visade sig att huset till EGR behövde bytas, en metallbit som ska vända EGR ventilen hade knäckts av. Så både huset och ventilen bytat samt T-Map givare. Nu går bilen jätte fint, tystare osv.

Jag funderar på hur man ska vinterköra […]

Om du loggar in här och använder ditt Vo[…]

Finns ingen anledning att spara pengar på de[…]

S40 -02 Till Salu i Malmö 1,6

Säljer dotterns S40. Fint skick för sin […]