Tändstift - för hårt, ska jag släppa lite?
Postat: fre 02 aug 2024, 14:57
Hej!
Byter tändstift. Köper ny fin momentnyckel, ställer in och drar. Drar. Tänker "Va tusan va hårt, det här kan inte vara 28 Nm...?" Kollar på hjulbultar, inser att: Momentnyckeln funkar inte, klickar inte alls!
(sen är det en annan historia, jag ska ev skriva ngt om äventyr i att skaffa en billigare men fungerande momentnyckel - sen, det är inte klokt...)
En dag senare, har nu bytt och skaffat ny momentnyckel - och denna gången har jag kollat noga att den funkar och klickar.
Men situationen är nu: Jag har alltså ett stift som troligen - nej - säkert - är för hårt åtdraget. Vet ej hur mycket för hårt, men alltså inte knas-för hårt men helt klart mer än 28 Nm. Kan vara så mycket som dubbla, det är ju inte särskilt hårt moment... suck...
Frågan blir då: Vad ska jag göra - jag ser två val, ska jag
(1) Låta det vara (men är det inte en risk när motorn blir varm? etc.)
(2) Släppa / skruva loss lite och sedan dra igen med rätt moment med den fungerande momentnyckeln?
Tackar för att du läste min fråga. Tar tacksamt emot tips men även de som tror sig veta vad man borde göra om man nu satt sig i denna sitsen...
MVH! /marcus
Byter tändstift. Köper ny fin momentnyckel, ställer in och drar. Drar. Tänker "Va tusan va hårt, det här kan inte vara 28 Nm...?" Kollar på hjulbultar, inser att: Momentnyckeln funkar inte, klickar inte alls!
(sen är det en annan historia, jag ska ev skriva ngt om äventyr i att skaffa en billigare men fungerande momentnyckel - sen, det är inte klokt...)
En dag senare, har nu bytt och skaffat ny momentnyckel - och denna gången har jag kollat noga att den funkar och klickar.
Men situationen är nu: Jag har alltså ett stift som troligen - nej - säkert - är för hårt åtdraget. Vet ej hur mycket för hårt, men alltså inte knas-för hårt men helt klart mer än 28 Nm. Kan vara så mycket som dubbla, det är ju inte särskilt hårt moment... suck...
Frågan blir då: Vad ska jag göra - jag ser två val, ska jag
(1) Låta det vara (men är det inte en risk när motorn blir varm? etc.)
(2) Släppa / skruva loss lite och sedan dra igen med rätt moment med den fungerande momentnyckeln?
Tackar för att du läste min fråga. Tar tacksamt emot tips men även de som tror sig veta vad man borde göra om man nu satt sig i denna sitsen...
MVH! /marcus