Sida 1 av 1

Spolarvätskepump får ingen ström

Postat: fre 12 jul 2024, 21:26
av OscarWA
Jag har ett dilemma med att spolärvätskepumpen för vindruta och bakruta inte får någon ström. Vi testade och byta pumpen och kolla alla säkringar men alla är hela och får igenom ström men strömmen kommer inte till pumpen. Jag undrar då vad problemet kan vara och hur jag kan lösa det utan att behöva åka till verkstad. Och bilen är en v70 från 2011.

Re: Spolarvätskepump får ingen ström

Postat: lör 13 jul 2024, 11:03
av Lelleprinter
Då skulle jag dubbelkolla säkring F9 och F10 i passagerarutrymmet säkringsdosa.
Sen har du två reläer där, 192 och 193 enligt schema som kan vara trasiga.

Re: Spolarvätskepump får ingen ström

Postat: sön 14 jul 2024, 14:50
av OscarWA
Vart sitter reläna och finns det nånstans där man kan se vad alla relän är till i framtiden, för instruktionsboken tar bara upp alla säkringar.

Re: Spolarvätskepump får ingen ström

Postat: mån 15 jul 2024, 16:53
av Lelleprinter
Reläerna heter K5-A och K5-B och är lödda på CEM-modulen.
Relä.png
Relä.png (21.18 KiB) Visad 642 gånger

Efter att ha kikat på el-schemat för din årsmodell så måste båda säkringarna F9 och F10 vara hela för att spolarpumpen skall fungera.
Utan att ha kollat hur spolarpumpen är konstruerad så utgår jag från man pol-vänder spänningen till spolarpumpen beroende på om motorn skall pumpa spolarvätska till vindruta eller bakruta.
Så är den elektriska kopplingen gjord.

F9 och F10 har 15A säkringar
Om relä K5-A aktiveras går spolarpumpen åt ett håll och om relä K5-B aktiveras så går spolarpumpen åt motsatt håll.
Spolarpumpen är märkt med 6/127 på schema.

Om du vill testa om det är kabelbrott från CEM-modulen till spolarpumpen så kan ta lös kontakten till spolarpumpen och Ohm-mäta mellan ett stift åt gången och jord.
Det skall vara nära 0 Ohm i båda fallen.
Schema spolarpump.png
Schema spolarpump.png (79.86 KiB) Visad 642 gånger