Sida 1 av 2

"Automatisk" eller mekanisk multirem spännare?

Postat: ons 10 jul 2024, 17:20
av bensinskalle
Var inne på vparts och letade efter multirem-spännare, konstaterar att det finns två varianter för 5-cyl diesel; Den "vanliga" fjäderbelastade och en "uppdaterad" variant (mekanisk). Jag tolkar det som att den senare varianten är fast, alltså att man ansätter den själv.

Någon som har erfarenhet av de olika alternativen, vilken man "ska" ha? Särskilt med avseende på det ökända multirem-kamrem-trasslet.

Re: "Automatisk" eller mekanisk multirem spännare?

Postat: tor 11 jul 2024, 19:51
av Lelleprinter
Jag ser bara en multirems-spännare för 5-cylindriga dieslar.

Vad har du för motor i din bil?
D52xxx någonting samt årsmodell på bilen.

Re: "Automatisk" eller mekanisk multirem spännare?

Postat: tor 11 jul 2024, 21:34
av MartinS
Så som jag förstått det är 31330379 mekanisk, och den senare varianten.

Tidigare bilar har en hydraulisk som skall heta 31316674.

Vilken man skall ha är beroende på motornummer.

De allra första hade ytterligare en annan variant på spännare, som också var hydraulisk. Jag tror den kan monteras istället för den första mekaniska som fanns.

Bytesintervallen på spännaren är 6000, 9000 eller 18000 mil i den ordningen de olika spönnarna infördes.

Krångligt detta.... Men kolla vilket motornummer du har så kan vi nog reda ut det.

Re: "Automatisk" eller mekanisk multirem spännare?

Postat: fre 12 jul 2024, 08:55
av bensinskalle
Lelleprinter skrev: tor 11 jul 2024, 19:51 Jag ser bara en multirems-spännare för 5-cylindriga dieslar.

Vad har du för motor i din bil?
D52xxx någonting samt årsmodell på bilen.
Hmmm, ja nu när jag är inne så hittar jag bara denna:

https://vparts.se/se/volvo-xc70/xc70-08 ... 41203.html

Men jag är stensäker på att det fanns en till variant för 5-cyl diesel när jag var inne för två dagar sedan. Men om denna är en uppdaterad variant, och om den är utbytbar mot den "gamla", kanske den äldre varianten helt enkelt utgått ur sortimentet

Re: "Automatisk" eller mekanisk multirem spännare?

Postat: fre 12 jul 2024, 08:57
av bensinskalle
MartinS skrev: tor 11 jul 2024, 21:34 Så som jag förstått det är 31330379 mekanisk, och den senare varianten.

Tidigare bilar har en hydraulisk som skall heta 31316674.

Vilken man skall ha är beroende på motornummer.

De allra första hade ytterligare en annan variant på spännare, som också var hydraulisk. Jag tror den kan monteras istället för den första mekaniska som fanns.

Bytesintervallen på spännaren är 6000, 9000 eller 18000 mil i den ordningen de olika spönnarna infördes.

Krångligt detta.... Men kolla vilket motornummer du har så kan vi nog reda ut det.
Jag är inte stensäker på motorkod, det är en D5244 nånting. Jag tror det är en T16 men jag får upp lite olika beroende på vart jag söker. Det är en "D4" i alla fall, MY14 (tillverkad 2013-10)

YV1BZ8756E1185610 om det är till någon hjälp.

Som jag tolkar texten på vparts så är den "uppdaterade" varianten av spännare utbytbar med den äldre hydrauliska, men jag kan så klart ha fel.

Re: "Automatisk" eller mekanisk multirem spännare?

Postat: fre 12 jul 2024, 09:14
av MartinS
Du behöver få fram motornumret (serienummer på motorn), det står på en klisterlapp på kamremskåpan.

Re: "Automatisk" eller mekanisk multirem spännare?

Postat: fre 12 jul 2024, 09:27
av bensinskalle
MartinS skrev: fre 12 jul 2024, 09:14 Du behöver få fram motornumret (serienummer på motorn), det står på en klisterlapp på kamremskåpan.
Aha, då är det 1389825

Re: "Automatisk" eller mekanisk multirem spännare?

Postat: fre 12 jul 2024, 09:51
av MartinS
Då skall du ha den mekaniska (inbyggd fjäder) spännaren som heter 31330379. Du skall också byta skruven 30624274 som håller spännaren på plats.

Re: "Automatisk" eller mekanisk multirem spännare?

Postat: fre 12 jul 2024, 10:30
av bensinskalle
Aha, lysande, tack!

Sträckdrar man skruven då (och du råkar i så fall inte veta vad det är för moment/vinkel som gäller då) för att skruven ska bytas?

Re: "Automatisk" eller mekanisk multirem spännare?

Postat: fre 12 jul 2024, 10:45
av MartinS
Skruven ingår i satsen från Volvo, så därför tror jag det rekommenderas att den byts. Men den skall inte sträckdras, skall dras med 24nm.