Sida 1 av 1
Batterifråga
Postat: ons 10 jul 2024, 11:50
av Volvo_740_GLT
Behöver byta batteri i XC70 D5 2013, vet inte vilket jag ska köpa. men någon av dessa länkar:
https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... eko=MTT403
https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... eko=MTT403
Vilket av dessa bör jag satsa på?
Re: Batterifråga
Postat: ons 10 jul 2024, 12:35
av KalleJ
AGM så stort som får plats.
Denna ska få plats utan byte av lock.
https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000029874
Re: Batterifråga
Postat: sön 14 jul 2024, 11:36
av Volvo_740_GLT
Tack för ditt svar det blev storleken större än det du länkade till och hade det stora locket redan.

Re: Batterifråga
Postat: sön 14 jul 2024, 19:16
av erniefågelholk
Agm är ett bra val, när man har värmare
Sen räcker det m 70 ah
Alla här i forumet skriver att man ska ha så stort (ah) som möjligt, är helt fel, OM man inte tillägsladdar ofta
Dom som har nytta av stort batteri är ex ambulanser som står med motorn avslagen och mycket elektrisk utrustning på
Ni som köper stora batterier o vardagskör hinner aldrig få full laddning, för detta krävs 1-1/2 timmes körning. Dvs ni vinner bara tid tills ni verkligen behöver slänga på batteriladdaren
Vi som kör m 70ah når snabbare fulladdat
och spar pengar, vikt och livslängd på batteriet
Re: Batterifråga
Postat: ons 17 jul 2024, 22:50
av bensinskalle
erniefågelholk skrev: ↑sön 14 jul 2024, 19:16
Agm är ett bra val, när man har värmare
Sen räcker det m 70 ah
Alla här i forumet skriver att man ska ha så stort (ah) som möjligt, är helt fel, OM man inte tillägsladdar ofta
Dom som har nytta av stort batteri är ex ambulanser som står med motorn avslagen och mycket elektrisk utrustning på
Ni som köper stora batterier o vardagskör hinner aldrig få full laddning, för detta krävs 1-1/2 timmes körning. Dvs ni vinner bara tid tills ni verkligen behöver slänga på batteriladdaren
Vi som kör m 70ah når snabbare fulladdat
och spar pengar, vikt och livslängd på batteriet
Mmm men du har ju samma energiförbrukning oavsett batteristorlek, om man utgår från att batteriet är fulladdat så behöver du ju återföra lika mycket energi till ett litet som stort batteri.
Eller skulle verkningsgraden på ett större batteri vara sämre till den grad att det kräver mer laddningsström per lagrad ah?
Re: Batterifråga
Postat: ons 17 jul 2024, 23:00
av KalleJ
erniefågelholk skrev:Agm är ett bra val, när man har värmare
Sen räcker det m 70 ah
Alla här i forumet skriver att man ska ha så stort (ah) som möjligt, är helt fel, OM man inte tillägsladdar ofta
Dom som har nytta av stort batteri är ex ambulanser som står med motorn avslagen och mycket elektrisk utrustning på
Ni som köper stora batterier o vardagskör hinner aldrig få full laddning, för detta krävs 1-1/2 timmes körning. Dvs ni vinner bara tid tills ni verkligen behöver slänga på batteriladdaren
Vi som kör m 70ah når snabbare fulladdat
och spar pengar, vikt och livslängd på batteriet
Din logik felar brutalt.
1. Att inte ha full laddning skadar inte batteriet.
2. Låg laddning skadar batteriet.
Har du då 10-15Ah extra så tar det längre tid innan du når skadligt låg laddning, och hinner förhoppningsvis åka på en lägre tur. Sen har du även kapacitet över för självurladdning om den skulle stå ett par veckor.
Exempel:
Vilket batteri klarar sig längst med korta "vardagsturer" i samma bil om du kör längre 30min+ 1-2 gånger i månaden.
Re: Batterifråga
Postat: tor 18 jul 2024, 10:29
av ChristerN
bensinskalle skrev:erniefågelholk skrev: ↑sön 14 jul 2024, 19:16
Agm är ett bra val, när man har värmare
Sen räcker det m 70 ah
Alla här i forumet skriver att man ska ha så stort (ah) som möjligt, är helt fel, OM man inte tillägsladdar ofta
Dom som har nytta av stort batteri är ex ambulanser som står med motorn avslagen och mycket elektrisk utrustning på
Ni som köper stora batterier o vardagskör hinner aldrig få full laddning, för detta krävs 1-1/2 timmes körning. Dvs ni vinner bara tid tills ni verkligen behöver slänga på batteriladdaren
Vi som kör m 70ah når snabbare fulladdat
och spar pengar, vikt och livslängd på batteriet
Mmm men du har ju samma energiförbrukning oavsett batteristorlek, om man utgår från att batteriet är fulladdat så behöver du ju återföra lika mycket energi till ett litet som stort batteri.
Eller skulle verkningsgraden på ett större batteri vara sämre till den grad att det kräver mer laddningsström per lagrad ah?
Alla (bly-) batterier har sämre laddeffektivitet ju närmre fulladdat batteriet är.
Alla (bly-) batterier mår bra av att bli fullt laddade då och då och de sista procenten kan ta mer än 10 timmar att få in i batteriet.