Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan.

Tar tacksamt emot lite råd här.

Har en Volvo XC70 2011. Häromdagen hörde jag missljud från motorrummet, ett skriande läte och sedan upphörde det samtidigt som det började lukta lite bränt. AC fungerar ej efter detta, ingen kylning alls.
Har kikat ner i motorn och remmarna ser intakta ut.

Är inte speciellt duktig på bilar men har läst mig till att det skulle kunna vara magnetspolen eller kompressorn?

Någon som har någon tanke?

Tack på förhand.
Upplevde ungefär samma sak.
Et kort, högt GRRRRR-ljud, sedan inget mera. Bilen fungerade som vanligt och jag åkte runt hela vintern och funderade på vad som egentligen hände den gången, men när våren och värmen kom tillbaks märkte jag att det blev obehagligt varmt i bilen.
Bytte olja på våren och fann två rostiga delar på bukskyddet som visade sig vara kopplingen till AC'en.
Remmen var intakt.
Volvo verkstaden på hemplatsen tog 14.000 för bytet då jag inte tog chansen på att själva AC kompressorn inte hade fått stryk den också.
Kolla om din motor har tre separata remmar. -Själv trodde jag att multiremmen också snurrar AC'en men det gjorde den inte, men har en egen rem.
Om du hittar den remmen så kapa och ta bort den så att inte kompressorn plötsligt skär och stannar.
Faran är då att remmen trasslar sig in i dom andra två och drar loss kamremmen.
Dom bytte båda på min begäran då jag ville vara säker på att inte kompressorn ville börja att skapa problem i fall den var skadat.
Det går säkert att testa kompressorn, men det enklaste sättet är att montera på magnetkopplingen, starta motorn och se om den kyler och lysna efter oljud.
I mitt fall hade jag pengar til övers så priset var inget problem.
Magnetkopplingen är en sån sak som brukar ge sig på dessa bilar. Om det var min bil så skulle jag kapa remmen om den är separat till acn.
Sedan beställa och byta magnetkopplingen, finns gott om videor på det på Youtube. "Mackans garage" har gjort en bra fil på bytet på sin bil.
Uppdatering XC60

https://www.youtube.com/watch?v=dpfw0pW5-Hw Jag t[…]

Yes! Det står på dämparen, p&a[…]

Hej Har tyvärr inget konkret svar på fr[…]

Precis, Jag har bett verkstan kolla om de sparat f[…]