Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1577653
Gav mig på att byta TRM (trailermodul) idag till den nyare versionen som klarar LED på släpet, hade skaffat adapterkablage och allt. Men det gick inte...

Det stora grå kontaktstycket i min bil som ska in i TRM passade inte alls. Något annorlunda utformning på kontakten i bilen och den på TRM. Har jag fel TRM, eller måste jag ha ytterligare en adapter? Hopplöst att hålla reda på alla ändringar mellan årsmodellerna...
Användarvisningsbild
av apersson850
#1577708
Jag har inte försökt göra bytet, för vi har två XC70, och den ena har den nyare TRM från fabrik. Den gamla fungerar till de släp vi äger.
Men såvitt jag tror mig ha förstått ska man ha en adapter av just den anledningen du nämner, att kablaget till gammal TRM inte passar i ny TRM. På dig verkar det då som att det finns en adapter till. Vad är det tänkt man ska koppla in den i? Utgående från TRM, eller?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1577711
Jag vet ju inte om det finns en adapter till, men kontaktstycket i min bil passar helt klart inte på utgående anslutningen på min nya TRM.

Adapterkablaget jag har är ju för att det befintliga kablaget inte når till platsen där den nya TRM:en ska monteras. Det passar utan bekymmer. Så antingen måste man ha en adapter till, eller så har jag fel TRM. Men det är väl samma TRM på alla P3-bilar 2013 och framåt?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1577721
Då ska vi se...

Enligt VIDA ska min bil även ha ett nyare 13-poligt kablage för att ansluta den nya TRM:en, artikelnummer 31373184 för bilar med chassinummer 249101-301505. Men det har utgått och finns inte något med det numret på Bildelsbasen.

Det finns ett senare kablage, 31414859, men det ska enligt VIDA vara till bilar från och med chassinummer 301506. Det här numret finns mängder av på Bildelsbasen, och har suttit i bilar med chassinummer som enligt VIDA ska ha det äldre kablaget som utgått. Man får väl anta att det nyaste kablaget passar och ersatte det något äldre?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1577728
Verkar så.
Blir väl ett begagnat kablage från skroten.
Bensinpriser v2

Jag skulle vilja se bränslepriser på de[…]

Folk fortsätter att stanna när de ser de[…]

Någon som har pluggat egr?

Jag har programmerat bort på en d3 5cyl. Utg[…]

volvo 965 Elstrul

Testar med tändningslåset. Får by[…]