Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1577393
Karossen.

Lyckades kalibrera lägesgivarna efter jag justerat fästet. Felkoderna släckta, HCM lyser grönt i VIDA och ABL-knappen blinkar inte grönt längre. Däremot säger bilen fortfarande "strålkastarfel, service erfordras" och lampan är tänd i instrumentpanelen. Det förutsätter jag beror på att strålkastarnas grundinställning är fullständigt knäpp, de pekar åt alla möjliga håll så när bilen gör uppstartskontrollen blir det galet. Ska förbi verkstaden imorgon för att ställa in allting korrekt, det borde få systemet att fungera.
#1577493
Nej, det fungerade inte...
Har fått strålkastarna justerade, men vänster strålkastare ville inte bli justerad i höjdled. Kom hem, öppnade upp strålkastaren och upptäckte att en av kablarna till ballasten inte var ansluten. Anslöt den, men då ramlade hela insatsen lös från strålkastarhuset. Det satt inte som det skulle kan man säga. Ägnade en god stund åt att ansluta innanmätet/reflektor m.m. till strålkastarhuset, sedan såg det ut att sitta betydligt bättre än tidigare. Justerpunkterna med stag och skruvar satt där de skulle, strålkastaren såg helt normal ut. Ut i bilen igen, men samma felmeddelande... Service erfordras!

Testade då att flytta över höjdregleringsmotorn och ballasten från min gamla strålkastare, men det hjälpte inte heller. Slutsatsen blir nog att vänster strålkastare är tämligen körd... Något är fel på den, trasigt, sönder och kaputt.
#1578227
Kalibrering behövs bara under vissa förutsättningar, till exempel om man byter ut någon av styrenheterna till strålkastarna.
Bakfjädrar.

Det fick bli en begagnad originalfjäder med s[…]

Kör på och frågar när jag &a[…]

Några gånger när jag ska starta b[…]

Men om pumpen/-arna inte får ström blir[…]