Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1577130
Hur i hela friden ska man bära sig åt för att kalibrera främre lägesgivaren? Den står bara i VIDA som ej kalibrerad, och inget händer när jag väljer kalibrera. Givaren byttes idag, men då bara själva givaren. Fästet och länkaget är samma som tidigare.
#1577134
Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna måste kalibreras. I VIDA är bakre givaren kalibrerad men inte främre, lyckas inte göra det i VIDA heller. Antingen är något fel på givaren/länkaget eller så vet jag inte hur man ska göra.
#1577149
Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni får mer än gärna komma med input och feedback, lite brainstorming är aldrig fel...

I nuläget ger främre givaren värdet 4,5 V till systemet trots att bilen står på plan mark. Det värdet innebär normalt sett att bakvagnen och framvagnen inte är tillräckligt i våg, börvärdet är någonstans mellan 2 och 3 Volt.

För att kunna kalibrera lägesgivarna kräver VIDA att bilen står plant, olastad och med endast föraren i bilen. 4,5 Volt från främre givaren tolkar VIDA som att bilen inte står tillräckligt plant och därför kan man inte kalibrera. Detta verkar väl rimligt och logiskt?

Alltså är det något galet med fästet eller länkaget till givaren.
#1577289
MarcusJ skrev:Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni får mer än gärna komma med input och feedback, lite brainstorming är aldrig fel...

I nuläget ger främre givaren värdet 4,5 V till systemet trots att bilen står på plan mark. Det värdet innebär normalt sett att bakvagnen och framvagnen inte är tillräckligt i våg, börvärdet är någonstans mellan 2 och 3 Volt.

För att kunna kalibrera lägesgivarna kräver VIDA att bilen står plant, olastad och med endast föraren i bilen. 4,5 Volt från främre givaren tolkar VIDA som att bilen inte står tillräckligt plant och därför kan man inte kalibrera. Detta verkar väl rimligt och logiskt?

Alltså är det något galet med fästet eller länkaget till givaren.
Om du kör live data så kan du försöka böja fästet lite tills det är så pass jämnt värde att du kan justera. Men efter detta så skulle jag åka förbi en verkstad och be de justerar in grundläget med sån nö vanlig sak man ställer framför lyktan. Tar max 5 min.
#1577301
Jonas_latt skrev: sön 28 apr 2024, 13:43Om du kör live data så kan du försöka böja fästet lite tills det är så pass jämnt värde att du kan justera. Men efter detta så skulle jag åka förbi en verkstad och be de justerar in grundläget med sån nö vanlig sak man ställer framför lyktan. Tar max 5 min.
Har experimenterat lite med länkaget idag. Mycket riktigt så ändrades spänningen något på livedata i VIDA när jag ruskade om bilen litegrann, alltså fungerar ju själva givaren som den ska och registrerar förändringar. Jag tog det långa plaststaget från länkaget och lade i kokande vatten, böjde till det och höll det i kallt vatten. Nu är kurvaturen annorlunda så att staget är lite kortare mellan ändlänkarna, förhoppningsvis räcker det för att systemet ska kunna kalibreras.

Om det fungerar kommer jag be verkstaden justera strålkastarnas grundinställning sedan.

Jag tror jag vet varför givaren ger såpass hög spänning. Ju lägre nivå på framvagnen , desto högre spänning. Fästen och länkage är precis samma på alla XC70 och alla V70, oavsett chassivarianter. Jämför man en XC70 med en V70 R-Design/Sport är skillnaden rätt stor i chassihöjd, R-Design/Sport ligger nog ganska nära gränsen för vad systemet kan anse vara normalt. Och efter 33000 mil har det garanterat sjunkit ihop en aning i framvagnen, men bakvagnen är tack vare Nivomat inte lika nersjunken. Så i nuläget har givaren hamnat utanför toleranserna helt enkelt.
#1577388
Nu har jag äntligen fått tillfälle att ta upp bilen med domkraft och plocka av höger framhjul för att kunna komma åt ordentligt. Och jodå, fästet till givaren var ju rejält tillknäckt! Det pekade nedåt...

Böjde till det för hand så det sitter rakt.
Volvo 960 dricker mycket

Hej igen, då har jag kollat lamndasonden&hel[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt! Mycket sitter i detaljerna... :-)

Hej alla, Är det någon som känner[…]

Får det vara en husvagn på kroken? :-o[…]