Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1576990
Tjena!
AC i denna V70 2011 blåser ut kall luft men inte i närheten av lika kall som den brukade vara och det blir mer tydligt nu i varma vädret. Det har varit problem med fläktsystem i ett tag och vi fick byta en del i taget tills att fläkten blåser varm luft men det kommer ingen kall. Bilen får ut varm luft men inte kylig, kall AC luft.
Har sökt runt information om AC service och fått offert på Autobutler som jag bifogar i form av två skärmdumpar. Visade den för någon på internationellt forum som tyckte att det var lurendrejeri och pengar i onödan för att det som behövs nämns inte i offerten men jag blir mer och mer osäker. Därför vänder jag mig nu till er. Rädslan är att råka ut för "lurendrejeri" och ännu värre åka på räkning för 10.000-25.000kr eller vad det kan kosta som man hör då och då att vissa får betala.
Nu har denna offert gått ut men man kan ju söka en gång till då frågan är aktuell igen i min hjärna.
Screenshot_20240425-042343.png
Screenshot_20240425-042343.png (494.85 KiB) Visad 397 gånger
Screenshot_20240411-043828~2.png
Screenshot_20240411-043828~2.png (879.84 KiB) Visad 397 gånger
#1576992
Det där är bara lurendrejeri. Är systemet tomt så måste man läcksöka, byta den trasiga delen. Fylla på med gas, tror din bil ska ha minst 600g så deras förslag på 200g är ju inte tillräckligt.

Låt en verkstad felsöka först på varför den inte kyler.
#1576997
Alla AC-system läcker. Ofta kan det dröja upp till 10 år eller mer innan den tar slut, men med tiden tar det slut. Om gasen är på väg att ta slut stannar kompresorn innan gasen är helt slut. En enkel felsökning är då att leta upp tryckvakten för systemet. Om man kopplar förbi den ska kompressorn starta, och då vet man att gasen slut. Det är ganska enkelt att fylla på gas själv. Numera kan man läsa ut felkoder på AC-systemet.
Är det bara gas som fattas kan du köpa det här
https://envirosafe.se/sv/fyll-din-ac
#1577011
Om det tagit tio år innan det finns för lite med gas är det ändå dags för en läcksökning, för då finns det ofta något pyttelitet hål någonstans. Senast jag gjorde AC-service på någon bil var efter ungefär tio år. Då hittades en liten läcka på kondensorn.
#1577018
Jag uppskattar svaren. Försöker planera vad jag ska göra i ordning. Sist jag pratade på telefon på en verkstad vägrade de säga ungefär vad det skulle kosta och eftersom jag inte har pratat med mekaniker förut så vet jag inte vad som är smartast och hur jag ska hitta en mekaniker att våga lita på.

@binkie
Jag tror att det t.o.m. behövs 820g.

@lennarte
Om jag ska följa ditt exempel så låter det som att jag borde låta mekaniker felsöka, täppa till läckage och sen själv fylla på AC men först läsa ut felkoder som jag inte vet hur man gör.

@apersson850
Skulle man kunna säga åt mekaniker att felsöka och sen ge prisförslag på olika saker att göra? Om dem exempelvis hittar läcka, kan man säga åt dem att fixa det och sen själv köpa flaskor som @lennarte länkade till (om totalpriset för mekanikern att göra allt blir för högt alltså)? Jag är noga med frågorna pga ingen erfarenhet och pga att man hört att det kan kosta ca 25.000kr och det är för mycket nu.
#1577023
Felsökning för att hitta eventuella läckor ska man alltid göra. Man fyller på med en blandning av gas och spårvätska, sedan kör man några dagar/en vecka innan verkstaden letar läckor med UV-lampa eller liknande.

Finns inga läckor har köldmediet sipprat ut såsom det alltid gör med tiden, ett system klassas som tätt om maximalt 10% sipprar ur systemet på ett år, så efter ett antal år är ofta såpass mycket borta att kompressorn inte vill gå.
#1577037
lennarte skrev: tor 25 apr 2024, 08:14 Alla AC-system läcker. Ofta kan det dröja upp till 10 år eller mer innan den tar slut, men med tiden tar det slut. Om gasen är på väg att ta slut stannar kompresorn innan gasen är helt slut. En enkel felsökning är då att leta upp tryckvakten för systemet. Om man kopplar förbi den ska kompressorn starta, och då vet man att gasen slut. Det är ganska enkelt att fylla på gas själv. Numera kan man läsa ut felkoder på AC-systemet.
Är det bara gas som fattas kan du köpa det här
https://envirosafe.se/sv/fyll-din-ac
Min Supra fyller 30 nu och har inte läckt ut någon gas på 30 år. AC funkar perfekt ännu. Om gasen tar slut så läcker det någonstans

Det där är ju oljeblandad gasol och inte vanlig AC gas, visst funkar men man är ju sjukt dåliga med att upplysa vad man säljer för blandning.
#1577038
apersson850 skrev: tor 25 apr 2024, 14:24 Behöver det repareras och därefter fyllas på ska det även vakuumpumpas innan. Det görs med utrustning som normala hemmamekare inte har.
Jodå, jag har en Kinapump och de är inte oöverkomligt dyra. Kostar 1000-1500 kr på eBay och fungerar mycket bra. Har du tur kan du hitta erbjudanden med vakuumpump inklusive manometerställ för ovannnämnda pris (dock ej under vårmånaderna av förklarliga skäl).

Bytte ett hjullager på min v70n. Jag har &ar[…]

Mjukvara 3.0.3

Det tipset ska jag testa, men vi får nog h&a[…]

Tjena, som rubriken lyder har jag en 940 som g&ari[…]

fanns en tråd båda artikelnummer finn[…]