Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70Rob
#1576848
Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat.

Jag upptäckte vid förra hjulbytet i november att fjädern hade gått av en bit nere vid skålen. Nu funderar jag på att byta ut den mot en annan, eller en helt ny. Det verkar vara problematiskt att hitta en som passar. OEM-numret ska tydligen vara: 31280027 och fjäderkoden 7849. På chassit (de 12 siffrorna) anger 67.

Finns det en bra, vettig sida som säljer nya fjädrar? Det enda som jag kan hitta är skrotar som säljer några.

P.S. söker jag med regnr. hos t.ex. Mekonomen så står det att deras fjädrar ska passa min bil, men då stämmer inte koderna dock.
av UnleashFusion
#1576856
V70Rob skrev: tis 23 apr 2024, 20:21 Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat.

Jag upptäckte vid förra hjulbytet i november att fjädern hade gått av en bit nere vid skålen. Nu funderar jag på att byta ut den mot en annan, eller en helt ny. Det verkar vara problematiskt att hitta en som passar. OEM-numret ska tydligen vara: 31280027 och fjäderkoden 7849. På chassit (de 12 siffrorna) anger 67.

Finns det en bra, vettig sida som säljer nya fjädrar? Det enda som jag kan hitta är skrotar som säljer några.

P.S. söker jag med regnr. hos t.ex. Mekonomen så står det att deras fjädrar ska passa min bil, men då stämmer inte koderna dock.
detta är till nivåreglering(iallafall specifierat): https://www.trodo.se/spiralfjader-lesjofors-4295854 är man osäker kan du säkerligen maila/ringa till trodos kundtjänst och prata med dom.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1576862
Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med Nivomat. Fjädrarna var nummerändrade jämfört med original, så de har försökt fixa någonting.
av V70Rob
#1576866
UnleashFusion skrev: tis 23 apr 2024, 21:31
V70Rob skrev: tis 23 apr 2024, 20:21 Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat.

Jag upptäckte vid förra hjulbytet i november att fjädern hade gått av en bit nere vid skålen. Nu funderar jag på att byta ut den mot en annan, eller en helt ny. Det verkar vara problematiskt att hitta en som passar. OEM-numret ska tydligen vara: 31280027 och fjäderkoden 7849. På chassit (de 12 siffrorna) anger 67.

Finns det en bra, vettig sida som säljer nya fjädrar? Det enda som jag kan hitta är skrotar som säljer några.

P.S. söker jag med regnr. hos t.ex. Mekonomen så står det att deras fjädrar ska passa min bil, men då stämmer inte koderna dock.
detta är till nivåreglering(iallafall specifierat): https://www.trodo.se/spiralfjader-lesjofors-4295854 är man osäker kan du säkerligen maila/ringa till trodos kundtjänst och prata med dom.
Ja, man tror ju lätt att de ska passa när övrig info stämmer. Det är samma sak på andra sidor men likt förbaskat så skiljer det på koderna. Hur ska man då veta...
av V70Rob
#1576867
apersson850 skrev: tis 23 apr 2024, 22:26 Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med Nivomat. Fjädrarna var nummerändrade jämfört med original, så de har försökt fixa någonting.
Hur fick du tag i rätt fjädrar då? Man vill ju inte stå på backen med allt nedmonterat och sedan upptäcka att fjädrarna inte passar eller att bilen blir för hög eller för låg, etc.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1576895
På Volvo såg mekanikern när han tittade i datorsystemet vilka fjädrar bilen var utrustad med från fabrik. Där stod också att de vid behov skulle ersättas av fjädrar med något annat nummer. Tydligen var det här fenomenet med att de gick av inte så ovanligt, så de ändrade något på fjädrarna.

Båda mina fjädrar bak hade gått av.
av V70Rob
#1576947
apersson850 skrev: ons 24 apr 2024, 09:02 På Volvo såg mekanikern när han tittade i datorsystemet vilka fjädrar bilen var utrustad med från fabrik. Där stod också att de vid behov skulle ersättas av fjädrar med något annat nummer. Tydligen var det här fenomenet med att de gick av inte så ovanligt, så de ändrade något på fjädrarna.

Båda mina fjädrar bak hade gått av.
Jag har ringt runt lite och kollat både priser per styck om jag väljer att göra jobbet själv, men också inkl. montering, etc. Det varierar mellan 3700-5500 kr. Just nu så lutar det åt att antingen köpa båda fjädrarna, eller en, och montera dem själv. Jag har också kikat på begagnade fjädrar. En kostar, med frakt, 500 kr. En ny hos Volvo landar på 1600+ kr. vilket är galet dyrt. Ett annat ställe ville ha runt 900 kr. för en ny. Hur som helst, valet är ju inte så svårt...

Hur lång tid hann du köra runt med brustna fjädrar? Jag har nog kört minst 1 år med detta.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1577012
Ja du, det är inte lätt att veta när de gick av. Några månader var det säkert. Är inte under bilen och glor varje vecka precis. Dessutom var det nära änden på fjädern, så det syntes inte ens vid en snabb blick.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1577041
Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fjädrar för "nivåmat" och slängde dit på nolltid med domkraft bara. Funkade perfekt. Kollade inga nummer...

Köra med brustna fjädrar är ju inte kul om de sticker ut och strimlar däcket i bitar när man ligger i 200 på Autobahn. Nu är det ju störst risk fram där fjädrarna är väldigt nära däcket.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1577063
För min del är det lite värre.
R-Design/sportchassi med nivåreglering gör bakfjädrarna ohemult dyra och sällsynta. De finns i Polen (även fjädrarna till vanliga chassit) till någorlunda vettigt pris, ett tips.

Vad har du för symptom? Varnar den för n[…]

Jag har 2 S80T6 som stått några å[…]

Lagom trångt 😂 det funkade tack för hj&[…]

Service Renault Scenic 2003

Var och pratade med kompisen som har bilverksad om[…]