Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Roy
#1576584
När jag låser med fjärren, skall ju alla låspluppar gå ner.
Dvs knappen på dörren.
Men höger bak går bara ner halvvägs, trycker jag en gång till på fjärren går den ner helt, men ibland måste jag trycka tre ggr.
Så ser man inte upp med detta förblir den dörren olåst.

Någon som har mekat med låsmekanismen?

Att låsa manuellt , dvs trycka ner knappen går fint och lätt.
Men med fjärren liksom studsar den upp eller halvvägs.

På förra bilen en S70 1998, fick jag byta hela låset på höger framdörr, där var det inte ngn fjär utan centrallås bara.

Roy
#1576587
Glappar dörren?
Det finns skruvar att dra åt lite i gångjärnen.
Öppna dörren, ta tag i handtaget o lyft dörren rakt upp, är det stort glapp kan det vara orsaken.

På en -08 blev det bättre att låset gick ner ordentligt oftare genom att dra åt dessa hylsorna, egentligen behöver de bytas - om nu felet är detta för din del också.
#1576615
Vanligt fel på dessa låskistor, jag har bytt flera. Fettet i låskistan blir hårdare med åren och då slits motorn i låskistan, jag bytte enbart motorn på min sista låskista jag böt ut, lite pillrigt men billigare, finns på ebay för någon hundralapp.
#1576628
VolvoJull3 skrev: sön 21 apr 2024, 09:04 Vanligt fel på dessa låskistor, jag har bytt flera. Fettet i låskistan blir hårdare med åren och då slits motorn i låskistan, jag bytte enbart motorn på min sista låskista jag böt ut, lite pillrigt men billigare, finns på ebay för någon hundralapp.
Precis detta. Har bytt på min också, jag bytte enbart motorn.

Byt motor i låskistan eller hela låskistan

När byttes oljan och filter sist?

Hur får jag loss fördelaren?

Vilken års modell?

Bcm ger felkoder på massa enheter

Bifogar bild :-D

XC40 D4 AWD -19 Upptäckte härom morgone[…]