Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1576450
Hej,

jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen har påfyllning additive var 6000:e mil. Har haft service-avtal på bilen hos samma auktoriserad volvoverkstad sen vi först införskaffade den 2013 vid 7500 mil (Nu 11 år senare har den gått 23000).

Varje gång jag nu startar min bil får jag "Motorsystem service snarast". Ganska vagt. Men jag kikade i VIDA och det är då låg additive-nivå i behållaren.

Så här är mina funderingar.

Om jag nu fullservar bilen, ska jag inte slippa sånt här? Borde inte additive räcka den sträcka (plus lite till för osäkerhetsfaktorer) som Volvo specat i service-underhållet. Jag är ju en god konsument och följer deras rekommendationer.

Kan jag ställa krav?
Har verkstaden "fuskat" med additive?
Den kanske ska räcka med råge (fick aldrig detta meddelande mellan 12000-18000 mil)? Senaste additive-påfyllnaden var 18000 mil. Och de har bockat i den rutan på protokollet. Nu är bilen på 23000 mil och "larmar" redan.

Nu är det partikelfilter-byte samt påfyllnad additive nästa år vid denna tid, då bilen då kommer ha passerat 24000 mil. Jag kan leva med att kvittera meddelandet tills dess. Men vad händer om det tar slut helt? Jag läste någonstans att bilen varvtals-begränsas? Är det rimligt att min bil begränsas trots att jag gjort allt i service-väg som volvo sagt? Är det något mer än bara varvtalsbegränsning? Vill ju ogärna att den hamnar i limp-mode när man är ute och semestrar el.dyl. i sommar och jag blir tvungen att fylla additive som jag egentligen redan betalat genom service-avtal :)

Vad som också är lustigt är att vi faktiskt hade bilen inne på service igår då för "standard-service" (olja, oljefilter, kupeluftfilter m.m.). Larmet låg ju då i bilen men verkstaden informerade inte ens om det. Jag frågade vad jag skulle göra åt meddelandet och fick till svar att de måste göra en "felsökning" som kostar 1200:-. Och detta precis efter att de haft bilen inne och läst koderna. Är det ok behandling? :D

Tankar och idéer tas tacksamt emot. Är det svårt att fylla denna tank själv? Dyrt?

Vad skulle ni göra? Köra på till nästa år ovetandes om ni klarar er hela året? :D

Jag ska även prata med verkstaden om detta och höra hur deras tankebanor går. Men ville vädra frågorna lite här först :)

// Marcus

Det sitter en termotidgivare på bakre delen […]

Har testat med bägge antennringarna o det &au[…]

Egr problem

Hej Har en volvo v70 2.0d 2009 Har felkod p04900 b[…]

Jag har inte provat själv men IPA löser […]