Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1576293
Hej

Jag har en Volvo V70 D3 från 2016 som har gått 15 000 mil. Jag överväger att byta luftfilter och bränslefilter själv. Är det något ni kan rekommendera för någon som inte är så superhändig med bilar överlag?

Min närmsta Bilia verkstad ville ha 2000 kr för att byta båda två.

En fråga till, en Classic service hos Bilia kostar runt 3000 kr på min lokala verkstad. Är det värt det, tycker ni?
Eller bättre att man servar den själv, eller att lämna in till någon mindre verkstad som ändå kan stämpla serviceboken?

Tack på förhand :-) Mvh
Senast redigerad av 1 Sinumus, redigerad totalt 0 gånger.
#1576296
Det är inga svårigheter, osäker på bränslefiltret på den årsmodellen, men sitter troligen någonstans kring bakaxeln och nås underifrån.
#1576361
Luftfilter är enkelt och bekvämt att byta. Bränslefilter är något mer meckigt, inte lika bekvämt men fortfarande relativt enkelt.
Jag har servat min Classic själv ända sedan serviceavtalet (3 år) gick ut, jag köpte bilen ny.
#1576364
Enda man behöver vara försiktig med är plastkoppen och tätningsringen till bränslefiltret.
Var noggrann och se till att tätningsringen inte kommer i kläm och att du inte drar åt plastkoppen för hårt. Och se till att plastkoppen inte blir skadad och spricker.
Service Renault Scenic 2003

Jag ska idag fixa belysningen. Dimljus, må[…]

Får verklige hoppas att det inte blir ett n[…]

Det där är faran med de hjälpsystem[…]

Gångjärnen och stagen till luckan ä[…]