Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeO
#1575929
ACn verkar inte ge någon kyla.

Körde några kilometer, bilen påstod att det var 17*C ute men den lyckades inte producera kallare luft än yttertemperaturen. Provade att skruva ner till "LO" en stund men det kom ingen kallare luft för det.

Provade att slå av och sedan på ACn (mha "AC"-knappen) med motorn igång och tidigare tycker jag mig ha hört en förändring i ljudet när man gör så (dvs när AC-kompressorn kopplas till/från). Trots öppen huv hörde jag ingen förändring öht.

Vad mera kan jag testa själv?
Användarvisningsbild
av HCP
#1575968
Slå på AC, av med autoläget och öppna huven, kolla ner på AC-kompressorn så ska yttre delen av hjulet snurra med.
Slå sedan av AC, och kolla så det stannat.

Om det står still hela tiden så är det ofta magnetkopplingen som inte greppar längre, går att ta av och ta bort shims för att den ska komma närmre igen.
Det går också fula sig med buntband, jag körde det tricket på min V50 innan jag orkade fixa shims.
Ska tilläggas att jag inte gjort detta på V70 än, så de kan se lite annorlunda ut, men tekniken borde va densamma.

Fenomenet kan också uppstå vid för lågt tryck, men det är inte som i blocket-annonserna att "ac behöver bara fyllas", har du lågt tryck ska läckaget ordnas först :-D
av MickeO
#1576005
Tack! Ska undersöka.
Ytterbelysning i backspegel

Har frågat tidigare men inte fått n&ar[…]

Hur byta drl v60cc

ror inte det går men hade provat att ta bo[…]

@fjohan82 , Prydligt värre. Är väl[…]

@Malmstroem , Jag vet inte om du syftar på[…]