Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HCP
#1575858
Ligga i fosterställning och gräva fläkt är det sista i min plan och byta fläkten, när man är 182 lång och 140kg :-D

Har testat alla möjliga inställningar på fläkt och AC utan framgång.
Inga felkoder just för fläkten förutom tempsensorn.

Finns det andra saker att testa först innan jag missat?
Här är en lista jag ska testa med innan jag river allt.

1: Såg på youtube någon som bytte centerkonsollen med knappar och allt och efter det fungerar hans fläkt igen. Någon som har koll på om detta går att mäta sig fram till och isåfall vilken kontakt? Har försökt hitta kopplingsschema men ska lägga mer tid på det också.

2: Såg en annan lirare som öppnade luckan ovan firewall under torkarna och rörde lite på den och fick igång den, att den fastnat och att pilla igång den gjorde att de fungerade igen.

3: Innertempsensorn klagar felkoder på, har köpt en annan och ska byta men den antar jag inte påverkar funktionen, bara autoläget.

4: Tvångsmata fläkten med 12v genom öppningen som blir efter man tagit ut instrumentklustret.


Finns det fler magiska kopplingar, kontakter eller fel som kan orsaka att fläkten inte snurrar att undersöka så tipsa gärna.
Säkringen som sitter under översta lagret på säkringsdosan är redan inspekterad och hel.
#1575914
Från CCM går det en styrsignal till 4/31 (passenger compartment fan control module) som i sin tur levererar effekten till 6/28 (motor, passenger compartment fan).
Kabeln från CCM-C1:2 är vit/svart, skarvad en gång i kontaktdon 74/401 innan den når 4/31 på stift 2. Stift 4 ska vara +12 V, stift 4 jord och stift 3 går till 6/28. Den sistnämnda är svart. Gul/röd kabel förser både fläktmotorn och drivsteget med +12 V.
4/31 sitter monterad i fläkthuset till 6/28. Drivsteget har sina kylflänsar stickande in i luftströmmen som fläkten skapar. Det vanligaste felet på 4/31 verkar dock vara det omvända, alltså att fläkten aldrig stannar med mindre än att ta ut säkringen.
Klimatel.PNG
Klimatel.PNG (76.4 KiB) Visad 174 gånger
Användarvisningsbild
av HCP
#1575920
robinb3rgsten skrev: fre 12 apr 2024, 15:31 Har den dött helt plötsligt? Fläkten brukar ju oftast bli missljud i och bli sämre och sämre typ
Jag ägde den inte då, hon sa nu att den fick svårare och svårare att starta.
Så det tyder ju på fosterställning och ett par ord som inte står i bibeln man har framför sig :-D
Användarvisningsbild
av HCP
#1575964
apersson850 skrev: fre 12 apr 2024, 14:18 Från CCM går det en styrsignal till 4/31 (passenger compartment fan control module) som i sin tur levererar effekten till 6/28 (motor, passenger compartment fan).
Kabeln från CCM-C1:2 är vit/svart, skarvad en gång i kontaktdon 74/401 innan den når 4/31 på stift 2. Stift 4 ska vara +12 V, stift 4 jord och stift 3 går till 6/28. Den sistnämnda är svart. Gul/röd kabel förser både fläktmotorn och drivsteget med +12 V.
4/31 sitter monterad i fläkthuset till 6/28. Drivsteget har sina kylflänsar stickande in i luftströmmen som fläkten skapar. Det vanligaste felet på 4/31 verkar dock vara det omvända, alltså att fläkten aldrig stannar med mindre än att ta ut säkringen.

Klimatel.PNG
Stort tack, ska testa mäta lite mest för jag är nyfiken.
Trots att symptomen jag fick reda på igår pekar mot kass fläkt.
Öppna bilen

Vet ej hur det gått för TS, men fö[…]

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]