Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Porden
#1575673
Hej!
Jag blir inte klok på detta problem.
Har en XC70 D4 AWD, nivåreglering, polestar optimerad, 22 000 mil. :party:
Sen över ett år tillbaka har bilen skakat i farter över 100 km/h.
I början bara vid inbromsning nu även i stadig fart med farthållare.
Anar små vibrationer strax under 100 men över 100 är de märkbara, hårdare inbromsning inte rolig men ofarlig.
Dock är problemet inte helt konstant, det finns perioder då det är mindre och då det är mindre kännbart.

Åtgärdat/bytt:
Skivor och klossar runt om.
Bussningar fram och bak samt bakfjädrar.
Ett par 4-hjulinställningar, nya däck och kollat skevhet på fälgar.

Har även sagt till om att verkstaden ska kolla drivaxlar/knutar och hjullager men de hittar inget att anmärka på. Allt är inom toleranser. Vad gör jag?
Själv tror jag på någon del i drivlinan typ växellåda drivaxlar knutar stödlager men då verkstad (volvo) inte hittar något så blir jag rådvill.... någon som har/haft samma problem?
#1575682
Ja, det kanske jag har. Under en längre tid (typ ett år) har jag haft vibrationer som varierat. Det har letats lite både här och där.
Min bil är ganska lik din, en XC70 D5 från 2012, också med nivåreglering och Polestar, fast den har gått nästan dubbelt så långt.
Just nu lutar det åt att problemets grund ligger i ojämn insprutning (och därmed tändning), vilket orsakar ojämn gång hos motorn, något som i mitt fall accentuerades av en ganska sliten drivaxel på högersidan. Drivaxeln hade nog gått att leva med om motorn gått jämnt, men ojämn motorgång blir förstås än värre med stort glapp i drivaxeln.
Dessutom hade min skyddsplåt under motorn fått en smäll när det sjönk över en sten, så det syntes att den rörde vid motorn lite ibland. Släggan var framme för att knacka tillbaka den. Kunde ju också vibrera, förstås.
Drivaxeln är nu bytt, en spridare är bytt (felkoder som inte gick att sudda, men efter byte gick det) och lite "med tiden" verkar bilen ha lyckats få ordning på insprutningen själv (adaption, kan man förmoda), för nu vibrerar den inget som jag tänker på. Tidigare startade den ofta illa, inte tjirr-tjirr-brum-surr som den brukar, utan mer tjirr-tjirr-frust, brum, tjoff, host, töff, brrrrum, brum, surr. Detta oavsett om den var varm eller kall. Detta har den slutat med samtidigt som vibrationskänslan försvann.
Lite vibration har jag kvar ibland nu, men jag fick för mig att mina för säsongen nya vinterdäck inte är perfekt balanserade. Ska se om det ändrar sig igen nu när sommardäcken snart ska på.
#1575731
Har haft detta problem på XC70 My15 D5 ca 26000Från ingenstans så började det skaka våltsamt så jag stannade kollade om en hjul var löst men icka bytte en drivaxel och sen så var den frisk detta upprepade sig efter ett år bytte då den andra driv axeln och sen så har den bara gått som en strykjärn.
Kunde inte se några fel på axlarna...

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]